Functional Literacy in the System of Adult Education

Słowa kluczowe: alfabetyzacja funkcjonalna, analfabetyzm, uczenie się dorosłych, zasady pedagogiczne, UNESCO

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest lepsze zrozumienie zjawiska alfabetyzacji funkcjonalnej (analfabetyzmu) i jego roli w systemie uczenia się dorosłych, podejścia pedagogicznego i społeczno-ekonomicznego do tego pojęcia.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy zawiera się w pytaniach: Jaka jest istota, definicja i składowe alfabetyzacji funkcjonalnej? Jakie są zasady pedagogiczne i techniki treningu funkcjonalnego czytania i pisania dla dorosłych? Autorka posługuje się metodą teoretycznej analizy prac naukowych, niektórych dokumentów i raportów UNESCO na ten temat oraz porównania niektórych poglądów badawczych.

PROCES WYWODU: Artykuł rozpoczyna się od zbadania piśmienności funkcjonalnej w wymiarze historycznym i współczesnym, przyczyn rozwoju tego zjawiska na świecie. Następnie skupiamy się na różnych koncepcjach i podejściach do umiejętności funkcjonalnych na przestrzeni czasu. Dalej porównano badania naukowców nad składnikami alfabetyzacji funkcjonalnej oraz omówiono zasady i metody, osobliwości treningu umiejętności funkcjonalnych w kształceniu dorosłych.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badania wykazały, że alfabetyzacja funkcjonalna to zespół niezbędnej społecznie wiedzy i umiejętności, pozwalających osobie skutecznie uczestniczyć w procesie społecznym. Jego elementy składowe dzielimy na podstawowe, informacyjne, ekonomiczne, polityczne, kulturowe i wiele innych, w zależności od poziomu społeczności. Koncepcja i trening umiejętności funkcjonalnych są związane z priorytetami rozwoju gospodarczego i społecznego. W pracy wyjaśniono stałe zainteresowanie krajowych i międzynarodowych organizacji utrzymaniem umiejętności funkcjonalnych.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W konkluzji podkreślono znaczenie umiejętności funkcjonalnych dla rozwoju i dobrostanu postępu indywidualnego i społecznego w społeczności. Podkreślono potrzebę wypracowania i wdrożenia konkretnych zasad, materiałów dydaktycznych i technik treningu umiejętności funkcjonalnych w kształceniu dorosłych.

Bibliografia

Bellahsène, C. (1973). Practical guide to functional literacy: A method of training for development. UNESCO.

Bhola, H.S. (1995). Functional literacy, workplace literacy and technical and vocational education: Interfaces and policy perspectives. UNESCO, Section for Technical and Vocational Education.

Bugaievska, Н.V. (2012). Functional literacy of university students as a scientific and pedagogical problem. Visnyk of LNU named after T. Shevchenko, 22(257), 73–79.

Dimitrova, N. (2015). Research of functional literacy as a new concept in the scientific knowledge. https://www.semanticscholar.org/paper/Research-of-Functional-Literacy-as-a-New-Concept-in-Dimitrova/Encyclopedia.com. (n.d.) Functional literacy. In Encyclopedia.com. Retrieved June 20, 2023 from https://www.encyclopedia.com/humanities/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/functional-literacy

Fuchs-Brüninghoff, E., Kreft, W., & Kropp, U. (1986). Functional illiteracy and literacy provision in developed countries: The case of the Federal Republic of Germany. UNESCO Institute for Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000079048

Gershunskii, B. (1990). Literacy for the XXI century. Pedagogy, 4, 58−64.

Gray, W.S. (1956). The teaching of reading and writing. Scott, Foresman and Company.

Halus, O., & Shaposhnikova, L. (2006). Comparative pedagogy: A handbook. Vyshcha shkola.

Illiteracy worldwide. (2015). Alumniportal Deutschland. https://www.alumniportal-deutschland.org/en/sustainability/social-affairs/article/infographic-illiteracy-worldwide.html

Mukan, N., & Fuchyla, O. (2016). Functional literacy learning in the system of adult education in Belgium. Advanced Education, 6, 34–39.

Onushkin, V., & Ogaryov, Ye. (2005). Obrazovanie vzroslyh: Mezhdistsiplinarnyi slovar terminov [Adult education: Inter-disciplinary dictionary of terms]. SPb, VIPKRO.

Shaw, D., Perry, K.H., Ivanyuk, L., & Tham, S. (2017). Who researches functional literacy? Community Literacy Journal, 11(2), 43–64.

UN. (1992). International Literacy Year: Resolution / adopted by the General Assembly. In UN General Assembly (46th sess.: 1991–1992). https://digitallibrary.un.org/record/136108

UNESCO. (1970). Functional literacy as a factor in development. UNESCO.

UNESCO. (1979). Records of the General Conference, 20th session, Paris, 24 October to 28 November 1978, v. 1: Resolutions. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000114032

UNESCO. (2013). The second global report on adult learning and education. Rethinking literacy.

UNESCO Institute for Lifelong Learning. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000222407

UNESCO (2014). Teaching and learning: Achieving quality for all. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000225660

UNESCO. (2019). 4th global report on adult learning and education: leave no one behind: participation, equity and inclusion. UNESCO Institute for Lifelong Learning. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274

UN. (2003, February 13). United Nations Literacy Decade (2003–2012) launched at New York headquarters. United Nations. https://press.un.org/en/2003/obv322.doc.htm

Vágvölgyi, R., Coldea,A., Dresler, T., Schrader, J., and Nuerk, H.-C. (2016).Areview about functional illiteracy: Definition, cognitive, linguistic, and numerical aspects. Frontiers in Psychology, 7, 1617. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01617

Vershlovskiy, S.G. (2008). Nepreryvnoe obrazovanie (historiko-teoreticheskii analiz fenomena.[Continuing education (historical and theoretical analysis of the phenomenon)]. Academy of Postgraduate Pedagogical Education. https://search.rsl.ru/ru/record/01004337905

Voronovych, E.-V. (2019). Functional literacy is one of the ways of personality socialization. Journal of Humanitarian Sciences, 5(1), 18–45.

Yermolenko, V.A. (2002) Functional literacy in the modern context. ITOP RAO.

Opublikowane
2023-09-29
Jak cytować
Vasylenko, O. (2023). Functional Literacy in the System of Adult Education. Horyzonty Wychowania, 22(63), 121-129. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2263.13