Learner Talent and Passion Development in Learning Institutions: The Role of Education Leaders

Słowa kluczowe: talent, pasja, liderzy edukacyjni, nauczyciel, uczeń

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Podkreślenie roli nauczycieli i liderów edukacji w rozwijaniu talentów oraz pasji uczniów w instytucjach edukacyjnych.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Efektywne kształcenie powinno rozpoczynać się od postawienia osoby uczącej się w centrum procesu nauczania. W celu zebrania danych wtórnych w badaniu wykorzystano systematyczny przegląd najnowszej literatury.

PROCES WYWODU: Przywództwo w sektorze edukacji pozytywnie kształtuje proces uczenia się i ma wpływ na formowanie uczniów przez nauczycieli. Pasja i talent w edukacji to wartość, która odkrywa i wyraża sposób, w jaki uczniowie cenią wiedzę, wytrwale jej poszukują i są zainteresowani danym zagadnieniem.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badanie wskazuje na konieczność przemodelowania priorytetów edukacyjnych, kładąc większy nacisk na rozwijanie pasji i talentów niż na tradycyjne osiągnięcia akademickie. Uwydatniono, że kluczową rolę w rozwijaniu talentów i pasji uczniów odgrywają nauczyciele oraz liderzy edukacji poprzez zastosowanie podejścia transformacyjnego. Efektywne nauczanie powinno opierać się na zaufaniu, inspirującym przywództwie nauczycieli i integracji treści nauczania z rzeczywistymi życiowymi sytuacjami uczniów.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Talent i pasja są integralną częścią procesu uczenia się, a nauczyciele odgrywają istotną rolę w tworzeniu środowiska, które rozwija zainteresowanie i zaangażowanie wśród uczniów. W przeciwieństwie do skupiania się wyłącznie na osiągnięciach akademickich zalecana jest zmiana priorytetów edukacyjnych w kierunku rozwoju talentów i pasji w celu znaczącego przekształcenia procesu uczenia się. Korelacja pomiędzy transformacyjnym przywództwem a pasją w edukacji podkreśla istotę tworzenia inspirującego i wspierającego środowiska edukacyjnego, które sprzyja zaangażowaniu i sukcesowi uczniów.

Bibliografia

Adie, L., Stobart, G., & Cumming, J. (2020). The construction of the teacher as expert assessor. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(4), 436–453. https://doi.org/10.1080/1359866X.2019.1633623

Bonneville-Roussy, A., Vallerand, R.J., & Bouffard, T. (2013). The roles of autonomy support and harmonious and obsessive passions in educational persistence. Learning and Individual Differences, 24, 22e31. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.12.015

Carbonneau, N., Vallerand, R., Fernet, C., & Guay, F. (2008). The role of passion for teaching in intrapersonal and interpersonal outcomes. Journal of Educational Psychology, 100(4), 977–987. https://doi.org/10.1037/a0012545

Cejas Martínez, M.F., Mendoza Velazco, D.J., Navarro Cejas, M., & Morales Corozo, J.P. (2021). Pedagogical leadership within the framework of human talent management: A comprehensive approach from the perspective of higher education in Ecuador. Integratsiya obrazovaniya [Integration of Education], 25(1), 8–21. https://doi.org/10.15507/1991-9468.102.025.202101.008-021

Cooper, R. (2019). The role of dispositions in the development of pedagogical knowledge for pre-service science teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 47(5), 508–523. https://doi.org/10.1080/1359866X.2018.1517407

Gilal, F.G., Channa, N.A., Gilal, N.G., Gilal, R.G., & Shah, S.M.M. (2019). Association between a teacher’s work passion and a student’s work passion: A moderated mediation model. Psychology Research and Behaviour Management, 12, 889–900. https://doi.org/10.2147/PRBM.S212004

Hamdi, S. (2017). The role of passion in learning and teaching. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(1), 60–64. https://doi.org/10.23918/ijsses.v4i1p60

Hargreaves, A. (1997). Rethinking educational change with heart and mind. Association for Supervision and Curriculum Development.

Khan, F.R. (2020). Passion-based teaching in classroom: An analysis using SEM-PLS approach. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(3), 562–573. https://doi.org/10.18510/hssr.2020.8361

Leung, H., Li, Z., & Zhao, J. (2013). Igniting students’ passion for knowledge by incorporating a discovery enriched curriculum [Paper presented at Advances in Web-Based Learning – ICWL 2013, Berlin, Heidelberg].

Linares-Espinós, E., Hernández, V., Domínguez-Escrig, J.L., Fernández-Pello, S., Hevia, V., Mayor, J., Padilla-Fernández, B., & Ribal, M.J. (2018). Methodology of a systematic review. Actas Urologicas Espanolas, 42(8), 499–506. https://doi.org/10.1016/j.acuro.2018.01.010

Medina Alvarado, I.L. (2020). El liderazgo pedagógico y su contribución en la gestión educativa [Pedagogical leadership and its contribution to educational management]. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 1, 1–9. https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/01/liderazgo-pedagogico.html

Meyer, K. (2021). Talents, abilities and educational justice. Educational Philosophy and Theory, 53(8), 799–809. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1742696

Mutqen, B. (2017). Passion: A study in concept & application. Basmah.

Najmuldeen, H.A. (2021). The level of passion for knowledge among high school students while learning social studies in Saudi Arabia. Asian Journal of Education and Training, 7(4), 216–225. https://doi.org/10.20448/journal.522.2021.74.216.225

Parlo Singh, L., Allen, J. (2019). Reflection, research and teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 47(5), 455–459. https://doi.org/10.1080/1359866X.2019.1665300

Ruiz-Alonso, Z., & Leon, J. (2016). The role of passion in education: A systematic review. Educational Research Review, 19, 173–188. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.09.001

Vallerand, R.J. (2012). The role of passion in sustainable psychological well-being. Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice, 2(1), 1–21. https://doi.org/10.1186/2211-1522-2-1

Ziadat, M.M., & Qatawi, M.I. (2014). Social studies: Its nature and methods of teaching and learning (Vol. 2). House of Culture.

Opublikowane
2024-12-31
Jak cytować
Ostafiński, W. (2024). Learner Talent and Passion Development in Learning Institutions: The Role of Education Leaders. Horyzonty Wychowania, 23(68), 151-160. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2368.14