Young People’s Preferences Regarding Classical Music and Gender: The Educational Context of a Study Carried out in Poland
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem badań była diagnoza preferencji osób młodych dotyczących muzyki klasycznej oraz ustalenie, czy płeć wykazuje z nimi związek.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W badaniach sformułowano problem odnoszący się do preferencji muzycznych kobiet i mężczyzn w zakresie muzyki klasycznej. Zastosowano w nich metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety.
PROCES WYWODU: Choć muzyka klasyczna jest przedmiotem intensywnych zabiegów edukacyjnych, to nadal znajduje się na marginesie preferencji muzycznych ludzi młodych. Wśród czynników determinujących te preferencje wymienia się płeć. Jest to jednak rzadko uwzględniana w badaniach zmienna.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Nie wykazano związku między płcią a obszarami preferencji muzyki klasycznej – nastawieniem do jej słuchania, ulubionymi kompozytorami oraz formami aktywności muzycznej. Kobiety częściej jednak słuchały muzyki klasycznej. Ponadto więcej kobiet niż mężczyzn wyraziło opinię, że rozwijanie zainteresowań tą muzyką spoczywa na szkole, rodzi- nie, mediach i instytucjach kultury.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Płeć nie wykazała jednoznacznych związków z preferencjami dotyczącymi muzyki klasycznej. Wyniki badań mogą inspirować do dalszych eksploracji w tym zakresie oraz stać się przesłanką do podjęcia wielokierunkowych działań rozwijających zainteresowania tą muzyką.
Bibliografia
CBOS. (2018). Słuchanie muzyki. Komunikat z Badań, 102, 1–10. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_102_18.PDF
CBOS. (2021). Co czwarty Polak śledził Konkurs Chopinowski. CBOS News. Newsletter, 37. https://www.cbos.pl/PL/publikacje/news/newsletter_ver3.php?news_r=2021&news_nr=37
Colley, A. (2008). Young people’s musical taste: relationship with gender and gender-related traits. Journal of Applied Social Psychology, 38(8), 2039–2055. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2008.00379.x
Grusiewicz, M. (2011). Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki.
Grusiewicz, M. (2019). Edukacja muzyczna – w stronę współczesnej kultury. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(1), 113–129. https://doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.113-129
Grusiewicz, M. (2020). Współczesne wyzwania powszechnej edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polskie reformy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia, 33(2), 103–116. https://doi.org/10.17951/j.2020.33.2.103-116
Kamińska, B. (2002). Upodobania muzyczne – problemy i wyniki badań. In A. Białkowski & B. Smoleńska-Zielińska (Eds.), Bliżej muzyki, bliżej człowieka (pp. 233–252). Wydawnictwo UMCS.
Kołodziejski, M. (2017). Preferencje muzyczne młodzieży płockich szkół średnich w kontekście edukacyjnym. Ars inter Culturas, 6, 215–238.
LeBlanc, A., Jin, Y., Stamou, L., & McCrary, J. (1999). Effect of age, country, and gender on music listening preferences. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 141, 72–76.
LeBlanc, A., Sims, W.L., Siivola, C., & Obert, M. (1996). Music style preferences of different age listeners. Journal of Research in Music Education, 44(1), 49–59. https://doi.org/10.2307/3345413
Lorenzo-Quiles, O., Soares-Quadros J.F., Jr, & Abril, J.E. (2020). Musical preferences of Brazilian high school students. PLoS ONE, 15(9), 1–15. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239891
Manturzewska, M. (2001). Zdolności, kompetencje i postawy muzyczne naszej młodzieży w świetle wyników badań. In M. Manturzewska (Ed.), Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego (pp. 85–100). Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Narodowe Centrum Kultury. (2021). Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury. https://www.nck.pl/badania/aktualnosci/muzyczne-wybory-polskiej-mlodziezy/komunikat-z-badan
Pałosz, P. (2009). Przegląd badań nad uwarunkowaniami preferencji muzycznych. Przegląd Psychologiczny, 52(2), 151–179.
Sloboda, J.A. (2005). Dźwięki a istota muzyki: dylematy badaczy muzycznych emocji. In A. Chmurzyńska (Ed.), Wyzwania i możliwości psychologii muzyki w ujęciu Johna A. Slobody (pp. 71–96). Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Sloboda, J.A. (2008). Wykłady z psychologii muzyki (A. Miśkiewicz, K. Miklaszewski, M. Chmurzyńska & J.Kobayashi, Trans.). Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Soares-Quadros Júnior, J.F., Lorenzo, O., Herrera, L., & Araújo Santos, N.S. (2019). Gender and religion as factors of individual differences in musical preference. Musicae Scientiae, 23(4), 525–539. https://doi.org/10.1177/1029864918774834
Sojka, A. (2011). Kultura muzyczna współczesnej młodzieży a edukacja artystyczna. In B. Żurakowski (Ed.), Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania (pp. 199–209). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szubertowska, E. (2003). Edukacja a kultura muzyczna młodzieży. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Szubertowska, E. (2013). Muzyka w mediach – szansa czy zagrożenie dla edukacji i kultury muzycznej narodu. Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, 3, 120–131. https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.10
Tayyebi, S.F., Demir, Y., Nemutlu, M., & Karadoğan, C. (2020). Graphical layout of the musical preferences studies: an overview on how the studies on musical tastes are conducted, Art and Design Review, 8(1), 6–30. https://doi.org/10.4236/adr.2020.81002
Teklos, P. (2011). An investigation into pupils’ attitudes towards secondary music education in Cyprus. [Thesis submitted for the Degree of Doctor of Philosophy in the University of Hull.] https://core.ac.uk/download/pdf/9841772.pdf
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: