Young People’s Preferences Regarding Classical Music and Gender: The Educational Context of a Study Carried out in Poland

Keywords: classical music, women’s and men’s musical preferences, attitude towards classical music, gender, music education

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the study was to diagnose young people’s preferences for classical music and to determine whether gender is related to them.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the study a problem was formulated in relation to women’s and men’s musical preferences for classical music. A diagnostic survey method and a questionnaire technique were used in the research.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Although classical music is the subject of intensive educational efforts it is still on the margins of young people’s musical preferences. Among the determinants of these preferences is gender. However, this is a variable that is rarely included in research.

RESEARCH RESULTS: No relationship was found between gender and areas of preference to- wards classical music – attitudes towards listening to it, favourite composers and forms of musical activity. However, women more often listened to classical music. Besides, more women than men expressed the opinion that the development of interest in this music lays on school, family, the media and cultural institutions.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Gender did not show a clear association with preferences for classical music. The results of the study may inspire further exploration in this area and provide a rationale for multidirectional activities to develop interests in this music.

References

CBOS. (2018). Słuchanie muzyki. Komunikat z Badań, 102, 1–10. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_102_18.PDF

CBOS. (2021). Co czwarty Polak śledził Konkurs Chopinowski. CBOS News. Newsletter, 37. https://www.cbos.pl/PL/publikacje/news/newsletter_ver3.php?news_r=2021&news_nr=37

Colley, A. (2008). Young people’s musical taste: relationship with gender and gender-related traits. Journal of Applied Social Psychology, 38(8), 2039–2055. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2008.00379.x

Grusiewicz, M. (2011). Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki.

Grusiewicz, M. (2019). Edukacja muzyczna – w stronę współczesnej kultury. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(1), 113–129. https://doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.113-129

Grusiewicz, M. (2020). Współczesne wyzwania powszechnej edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polskie reformy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia, 33(2), 103–116. https://doi.org/10.17951/j.2020.33.2.103-116

Kamińska, B. (2002). Upodobania muzyczne – problemy i wyniki badań. In A. Białkowski & B. Smoleńska-Zielińska (Eds.), Bliżej muzyki, bliżej człowieka (pp. 233–252). Wydawnictwo UMCS.

Kołodziejski, M. (2017). Preferencje muzyczne młodzieży płockich szkół średnich w kontekście edukacyjnym. Ars inter Culturas, 6, 215–238.

LeBlanc, A., Jin, Y., Stamou, L., & McCrary, J. (1999). Effect of age, country, and gender on music listening preferences. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 141, 72–76.

LeBlanc, A., Sims, W.L., Siivola, C., & Obert, M. (1996). Music style preferences of different age listeners. Journal of Research in Music Education, 44(1), 49–59. https://doi.org/10.2307/3345413

Lorenzo-Quiles, O., Soares-Quadros J.F., Jr, & Abril, J.E. (2020). Musical preferences of Brazilian high school students. PLoS ONE, 15(9), 1–15. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239891

Manturzewska, M. (2001). Zdolności, kompetencje i postawy muzyczne naszej młodzieży w świetle wyników badań. In M. Manturzewska (Ed.), Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego (pp. 85–100). Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Narodowe Centrum Kultury. (2021). Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury. https://www.nck.pl/badania/aktualnosci/muzyczne-wybory-polskiej-mlodziezy/komunikat-z-badan

Pałosz, P. (2009). Przegląd badań nad uwarunkowaniami preferencji muzycznych. Przegląd Psychologiczny, 52(2), 151–179.

Sloboda, J.A. (2005). Dźwięki a istota muzyki: dylematy badaczy muzycznych emocji. In A. Chmurzyńska (Ed.), Wyzwania i możliwości psychologii muzyki w ujęciu Johna A. Slobody (pp. 71–96). Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Sloboda, J.A. (2008). Wykłady z psychologii muzyki (A. Miśkiewicz, K. Miklaszewski, M. Chmurzyńska & J.Kobayashi, Trans.). Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Soares-Quadros Júnior, J.F., Lorenzo, O., Herrera, L., & Araújo Santos, N.S. (2019). Gender and religion as factors of individual differences in musical preference. Musicae Scientiae, 23(4), 525–539. https://doi.org/10.1177/1029864918774834

Sojka, A. (2011). Kultura muzyczna współczesnej młodzieży a edukacja artystyczna. In B. Żurakowski (Ed.), Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania (pp. 199–209). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Szubertowska, E. (2003). Edukacja a kultura muzyczna młodzieży. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Szubertowska, E. (2013). Muzyka w mediach – szansa czy zagrożenie dla edukacji i kultury muzycznej narodu. Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, 3, 120–131. https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.10

Tayyebi, S.F., Demir, Y., Nemutlu, M., & Karadoğan, C. (2020). Graphical layout of the musical preferences studies: an overview on how the studies on musical tastes are conducted, Art and Design Review, 8(1), 6–30. https://doi.org/10.4236/adr.2020.81002

Teklos, P. (2011). An investigation into pupils’ attitudes towards secondary music education in Cyprus. [Thesis submitted for the Degree of Doctor of Philosophy in the University of Hull.] https://core.ac.uk/download/pdf/9841772.pdf

Published
2024-03-29
How to Cite
Bonna, B. (2024). Young People’s Preferences Regarding Classical Music and Gender: The Educational Context of a Study Carried out in Poland . HORIZONS OF EDUCATION, 23(65), 105-116. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.11