A House, a Home: Examining the Relationship Between Abandonment and Memory Through Minco’s The Address and Sumar’s Silent Waters
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest pogłębienie zrozumienia procesu radzenia sobie z traumatyczną sytuacją lub doświadczeniem oraz godzenia się ze stratą emocjonalną lub materialną na przestrzeni czasu w odniesieniu do narracji historycznych The Address [Adres] Margi Minco i Khamosh Pani [Ciche wody] Sabihy Sumary.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym artykułu jest analiza związku pomiędzy porzuceniem emocjonalnym i fizycznym a wpływem takich przeciwności losu na dzieci. Metodą badawczą jest porównawcza analiza narracji: analiza tematyczna obu narracji za pomocą ustalenia korelacji pomiędzy opowiadaniem a filmem, przedstawiającymi potraumatyczne życie ich bohaterów.
PROCES WYWODU: Proces badawczy ma charakter analizy porównawczej. Pierwszym krokiem było opracowanie podstaw teoretycznych umożliwiających zrozumienie problemu. Następnie skupiłem się na analizie porównawczej obu narracji.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza porównawcza zebranego materiału wykazała potrzebę wykorzystania przez historię siły narracji w celu zrozumienia konfliktu i traumy. Fabuła obu tekstów ukazuje, że pamięć i porzucenie łączą ze sobą złożone relacje. Trauma, mimo że pozostawiona z zamiarem pójścia dalej, może kumulować się w obecnym życiu, skutkując podejmowaniem decyzji zmieniających jego bieg.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Konieczne jest zrozumienie związku, jaki łączy porzucenie, późniejsza trauma i pamięć. Narracje te rzucają światło na potrzebę zrozumienia zbiorowej traumy, której doświadczają dzieci, oraz sposobu, w jaki trauma ta jest przekazywana przez pokolenia.
Bibliografia
Elm, M., Kabalek, K., & Köhne, J.B. (Eds.). (2014). The horrors of trauma in cinema: Violence void visualization. Cambridge Scholars Publishing.
Minco, M. (1957). The Address.
Neumann, B. (2010). The literary representation of memory. In A. Erll & A. Nünning (Eds.), A companion to cultural memory studies (pp. 333–343). De Gruyter.
Smith, K.E., & Pollak, S.D. (2021). Rethinking concepts and categories for understanding the neurodevelopmental effects of childhood adversity. Perspectives on Psychological Science, 16(1), 67–93.
Sumar, S. (Director). (2003). Khamosh Pani [Silent Waters]. [Film]. Vidhi Films, Unlimited, Flying Moon Filmproduktion.
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: