The Attitudes of Czech Teachers Towards the Use of Artificial Intelligence in Schools
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem tego badania było poznanie subiektywnych odczuć czeskich nauczycieli dotyczących stosowania sztucznej inteligencji w szkołach.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Z celu badawczego wynikają następujące pytania badawcze: Czy czescy nauczyciele obawiają się stosowania sztucznej inteligencji w szkołach? Czy czescy nauczyciele postrzegają sztuczną inteligencję jako narzędzie, które im pomoże? Czy czescy nauczyciele mają doświadczenie ze stosowaniem sztucznej inteligencji? Jakie doświadczenia mają nauczyciele ze sztuczną inteligencją? Aby osiągnąć cel badawczy i odpowiedzieć na postawione pytania badawcze, zastosowano metodę wywiadu z nauczycielami szkół podstawowych i średnich.
PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu omówiono pojęcie sztucznej inteligencji. W części drugiej poruszono temat stosowania sztucznej inteligencji w czeskich szkołach. W części trzeciej zostały przedstawione wyniki badania na temat subiektywnych odczuć czeskich nauczycieli dotyczących stosowania sztucznej inteligencji w szkołach.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W ramach badania odkryto, że niektórzy nauczyciele są zaniepokojeni pojawieniem się sztucznej inteligencji i jej wykorzystaniem w edukacji, zwłaszcza tym, że uczniowie będą „niewłaściwie wykorzystywać” sztuczną inteligencję w celu oszukiwania i dokonywania plagiatu. Większość nauczycieli uważa stosowanie sztucznej inteligencji w szkołach za nie‑ uniknione i zdaje sobie sprawę, że ich zadaniem jest nauczenie uczniów efektywnego wykorzystania sztucznej inteligencji. Nauczyciele mają także świadomość, że wraz ze stosowaniem sztucznej inteligencji w szkołach będzie musiał ulec zmianom także system nauczania.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Można zatem oczekiwać, że nauczyciele będą odbierać sztuczną inteligencję jako narzędzie, które im ułatwia pracę. Dużym impulsem będzie integracja sztucznej inteligencji z narzędziami, z którymi na co dzień pracują nauczyciele, takimi jak Office 365 czy Google Workspace.
Bibliografia
Adams, C., Pente, P., Lemermeyer, G., & Rockwell, G. (2021). Artificial Intelligence ethics guidelines for K-12 education: A review of the global landscape. In I. Roll, D. McNamara, S. Sosnovsky,R. Luckin, & V. Dimitrova (Eds.), Artificial Intelligence in education. AIED 2021 (pp. 224–249).Springer.
Afzaal, M., Nouri, J., Zia, A., Papapetrou, U.F., Wu, Y., Li, X., & Weegar, R. (2021). Generation of automatic data-driven feedback to students using explainable machine learning. In I. Roll, D. McNamara, S. Sosnovsky, R. Luckin & V. Dimitrova (Eds.), Artificial Intelligence in education. AIED 2021 (pp. 157–178). Springer.
Bédi, B., ChatGPT-4, Chiera, B., Chua, C., Cucchiarini, C., Ní Chiaráin, N., Rayner, M., Simonsen,A., & Zviel-Girshin, R. (2023). ChatGPT-Based learning and reading assistant: Initial report. https://doi:10.13140/RG.2.2.12715.82721
Belova, P. (2023). Способы автоматизации сравнительного анализа текстов при выявлении признаков плагиата в экспертизах по делам о нарушении авторских и смежных прав [Methods for automated comparative analysis of texts when detecting signs of plagiarism in expert case examinations of copyright and related rights infringement. Юрислингвистика [Legal Linguistics], 27, 94–98. https://doi.org/10.14258/leglin(2023)2717
Cejnarová, A. (2018). Umělá inteligence: v budoucnosti to bez ní nepůjde. Visions, 2, 8–9. https://www.visionsmag.cz/upload/visions-2-2018.pdf
Evropská komise. (2022). Etické pokyny pro využívání umělé inteligence a dat ve výuce a vzdělávání pro pedagogy. Úřad pro publikace Evropské unie. https://data.europa.eu/doi/10.2766/355
Gerrish, S. (2020). Jak myślą inteligentne maszyny (F. Fierek, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaplan, J. (2019). Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć (S. Szymański, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kopecký, K., Szotkowski, R., Voráč, D., Krejčí, V., & Dobešová, P. (2023). České školy a umělá inteligence – výzkumná zpráva. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Centrum prevence rizikové virtuální komunikace.
Kurp, F. (2023). Sztuczna inteligencja od podstaw. Helion.
Ministerstvo průmyslu a obchodu. (2019). Národní strategie umělé inteligence v České republice.https://amps.cz/wp-content/uploads/2019/04/Národní-strategie-umělé-inteligence-v-České-republice-ma_KORNBADHFXVN.pdf
NPI. (2023). Revize RVP EDU.CZ: Doporučení pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách. https://revize.edu.cz/ke-stazeni#ai 2023
Spector, J.M., & Ma, S. (2019). Inquiry and critical thinking skills for the next generation: From artificial intelligence back to human intelligence. Smart Learning Environments, 6, 8. https://doi.org/10.1186/s40561-019-0088-z
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Albert.
Tłuczek, M. (2023). Jak sztuczna inteligencja zmieni twoje życie. Helion.
Vanian, J., & Leswing, K. (2023, March 13). ChatGPT and generative AI are booming, but the costs can be extraordinary. CNBC. https://www.cnbc.com/2023/03/13/chatgpt-and-generative-ai-are-booming-but-at-a-very-expensive-price.html
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: