Sztuczna inteligencja w mediach - aspekt edukacyjny
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie zastosowań sztucznej inteligencji w mediach i ich wpływu na edukację
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy artykułu dotyczył odpowiedzi na pytanie: Jaki wpływ na edukację mają media z zastosowaniem w nich sztucznej inteligencji? Użytą metodą była analiza danych zastanych desk research oraz przeprowadzono analizę literatury przedmiotu.
PROCES WYWODU: W artykule krótko scharakteryzowano teoretyczne podstawy nowych mediów i sztucznej inteligencji, uwzględniając dane z raportów. Opisano również zastosowanie sztucznej inteligencji w dziennikarstwie, a następnie rolę mediów w edukacji.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza dotyczyła oddziaływania na odbiorców mediów z zastosowaniem w nich sztucznej inteligencji. Wskazane zostały wielorakie korzyści i liczne zagrożenia mające wpływ na ich aspekt edukacyjny.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: W kontekście stałej obecności mediów cyfrowych w społeczeństwie niezbędna jest edukacja medialna odbiorców. W celu uzyskania jak najlepszych rezultatów w procesach dydaktycznych i wychowawczych używając mediów z zastosowaniem w nich sztucznej inteligencji, należy podkreślić znaczenie kształtowania świadomych i odpowiedzialnych postaw użytkowników mediów szczególnie wobec nowych technologii.
Bibliografia
Bochyńska, N. (2023, 20 lipca). Google rozmawia z mediami. Pracuje nad narzędziem AI dla dziennikarzy. CyberDefence24. https://cyberdefence24.pl/technologie/google-rozmawia-z-mediami-pracuje-nad-narzedziem-ai-dla-dziennikarzy
Breczko, B. (2023, 17 kwietnia). Czy dziennikarze są jeszcze potrzebni? Mój ostatni artykuł napisał ChatGPT. Wyborcza.biz. https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,29639137,czy-dziennikarze-sa-jeszcze-potrzebni-moj-ostatni-artykul-napisal.html?disableRedirects=true
Filiciak, M. (2006). Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Flasiński, M. (2011). Wstęp do sztucznej inteligencji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fraser, M. (2023, 14 lipca). OpenAI nawiązała współpracę z agencją Associated Press. To pierwsza taka umowa. CyberDefence24. https://cyberdefence24.pl/biznes-i-finanse/openai-nawiazala-wspolprace-z-agencja-associated-press-to-pierwsza-taka-umowa
Gałka, T. (2011). Strategie internetowe największych wydawców dzienników regionalnych w Polsce. W: K. Pokorna-Ignatowicz i J. Bierówka (red.), „Stare” media w obliczu „nowych”, „nowe” w obliczu „starych” (s. 101–109). Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000-2011. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów (M. Bernatowicz i M. Filiciak, tłum.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kaplan, J. (2019). Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć (S. Szymański, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kožuh, A. (2011). Stare i nowe media w dydaktyce. W: K. Pokorna-Ignatowicz i J. Bierówka (red.), „Stare” media w obliczu „nowych”, „nowe” w obliczu „starych” (s. 166–173). Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Leonardi, P. i Neeley, T. (2023). Cyfrowy umysł. Jak zarządzać i rozwijać biznes w erze algorytmów i sztucznej inteligencji (D. Gasper, tłum.). Wydawnictwo MT Biznes.
Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Wydawnictwo Otwarte.
McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego (M. Bucholc i A. Szulżycka, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
PAP. (2023, 15 czerwca). Sztuczna inteligencja to wsparcie dla dziennikarzy. https://pap-mediaroom.pl/nauka-i-technologie/sztuczna-inteligencja-wsparcie-dla-dziennikarzy
Parlament Europejski. (2020, 4 września). Sztuczna inteligencja: co to jest i jakie ma zastosowania?https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/
Ponteves, H. de. (2021). Sztuczna inteligencja. Błyskawiczne wprowadzenie do uczenia maszynowego, uczenia ze wzmocnieniem i uczenia głębokiego (Ł. Wójcicki, tłum.). Helion.
Schneider, S. (2021). Świadome maszyny. sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów (J. Bednarek, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stanford University. (2019, 30 października). HAI-AI index workshop on measurement in AI policy: opportunities and challenges. https://hai.stanford.edu/hai-ai-index-workshop-measurement-ai-policy-opportunities-and-challenges-0
Strykowski, W. (2003). Rola mediów i edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie. Chowanna, 46(1), s. 111–122.
Walsh, T. (2018). To żyje! Sztuczna inteligencja. Od logicznego fortepianu po zabójcze roboty. (W. Sikorski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Waluszko, F. (2023, 7 maja). Witamy w erze sztucznej inteligencji. Jak zmieni nasze życie? Forsal.pl. https://forsal.pl/lifestyle/technologie/artykuly/8710276,witamy-w-erze-sztucznej-inteligencji-jak-zmieni-nasze-zycie.html
Wawrzyński, P. (2014). Podstawy sztucznej inteligencji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Wrońska, M. (2016). Rzeczywistość generowana przez media – od technicznych środków kształcenia do pedagogiki medialnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 16, 25-33. https://doi.org/10.15584/eti.2016.2.2
Zinkiewicz, M. (2023, 26 września). Jak agencje informacyjne wykorzystują sztuczną inteligencję w dziennikarstwie? Twój Biznes. https://twoj-biznes.pl/sztuczna-inteligencja-w-dziennikarstwie
ZPE. (b.d.). Co to jest sztuczna inteligencja (SI). Zintegrowana Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki. https://zpe.gov.pl/a/co-to-jest-sztuczna-inteligencja-si/DvcuwMOr
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: