Artificial Intelligence in the Media - Educational Aspect
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to present applications of artificial intelligence in the media and its impact on education.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem of the article was to answer the question: “What is the impact on education of the media with the application of artificial intelligence in it”? The method used was the desk research and an analysis of the literature on the subject was carried out.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The paper briefly characterizes the theoretical basis of new media and artificial intelligence taking into account the data from the reports. It also describes the application of artificial intelligence in journalism and then the role of media in education.
RESEARCH RESULTS: The analysis looked at the impact of the media with the application of AI to its audiences. The multiple benefits and numerous risks affecting their educational aspect were indicated.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: In the context of the constant presence of digital media in society, media education for recipients is necessary. In order to obtain the best possible results in the teaching and educational processes of the media with the application of artificial intelligence in them, it is necessary to emphasise the importance of shaping conscious and responsible attitudes of media participants, especially towards new technologies.
References
Bochyńska, N. (2023, 20 lipca). Google rozmawia z mediami. Pracuje nad narzędziem AI dla dziennikarzy. CyberDefence24. https://cyberdefence24.pl/technologie/google-rozmawia-z-mediami-pracuje-nad-narzedziem-ai-dla-dziennikarzy
Breczko, B. (2023, 17 kwietnia). Czy dziennikarze są jeszcze potrzebni? Mój ostatni artykuł napisał ChatGPT. Wyborcza.biz. https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,29639137,czy-dziennikarze-sa-jeszcze-potrzebni-moj-ostatni-artykul-napisal.html?disableRedirects=true
Filiciak, M. (2006). Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Flasiński, M. (2011). Wstęp do sztucznej inteligencji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fraser, M. (2023, 14 lipca). OpenAI nawiązała współpracę z agencją Associated Press. To pierwsza taka umowa. CyberDefence24. https://cyberdefence24.pl/biznes-i-finanse/openai-nawiazala-wspolprace-z-agencja-associated-press-to-pierwsza-taka-umowa
Gałka, T. (2011). Strategie internetowe największych wydawców dzienników regionalnych w Polsce. W: K. Pokorna-Ignatowicz i J. Bierówka (red.), „Stare” media w obliczu „nowych”, „nowe” w obliczu „starych” (s. 101–109). Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000-2011. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów (M. Bernatowicz i M. Filiciak, tłum.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kaplan, J. (2019). Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć (S. Szymański, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kožuh, A. (2011). Stare i nowe media w dydaktyce. W: K. Pokorna-Ignatowicz i J. Bierówka (red.), „Stare” media w obliczu „nowych”, „nowe” w obliczu „starych” (s. 166–173). Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Leonardi, P. i Neeley, T. (2023). Cyfrowy umysł. Jak zarządzać i rozwijać biznes w erze algorytmów i sztucznej inteligencji (D. Gasper, tłum.). Wydawnictwo MT Biznes.
Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Wydawnictwo Otwarte.
McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego (M. Bucholc i A. Szulżycka, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
PAP. (2023, 15 czerwca). Sztuczna inteligencja to wsparcie dla dziennikarzy. https://pap-mediaroom.pl/nauka-i-technologie/sztuczna-inteligencja-wsparcie-dla-dziennikarzy
Parlament Europejski. (2020, 4 września). Sztuczna inteligencja: co to jest i jakie ma zastosowania?https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/
Ponteves, H. de. (2021). Sztuczna inteligencja. Błyskawiczne wprowadzenie do uczenia maszynowego, uczenia ze wzmocnieniem i uczenia głębokiego (Ł. Wójcicki, tłum.). Helion.
Schneider, S. (2021). Świadome maszyny. sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów (J. Bednarek, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stanford University. (2019, 30 października). HAI-AI index workshop on measurement in AI policy: opportunities and challenges. https://hai.stanford.edu/hai-ai-index-workshop-measurement-ai-policy-opportunities-and-challenges-0
Strykowski, W. (2003). Rola mediów i edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie. Chowanna, 46(1), s. 111–122.
Walsh, T. (2018). To żyje! Sztuczna inteligencja. Od logicznego fortepianu po zabójcze roboty. (W. Sikorski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Waluszko, F. (2023, 7 maja). Witamy w erze sztucznej inteligencji. Jak zmieni nasze życie? Forsal.pl. https://forsal.pl/lifestyle/technologie/artykuly/8710276,witamy-w-erze-sztucznej-inteligencji-jak-zmieni-nasze-zycie.html
Wawrzyński, P. (2014). Podstawy sztucznej inteligencji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Wrońska, M. (2016). Rzeczywistość generowana przez media – od technicznych środków kształcenia do pedagogiki medialnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 16, 25-33. https://doi.org/10.15584/eti.2016.2.2
Zinkiewicz, M. (2023, 26 września). Jak agencje informacyjne wykorzystują sztuczną inteligencję w dziennikarstwie? Twój Biznes. https://twoj-biznes.pl/sztuczna-inteligencja-w-dziennikarstwie
ZPE. (b.d.). Co to jest sztuczna inteligencja (SI). Zintegrowana Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki. https://zpe.gov.pl/a/co-to-jest-sztuczna-inteligencja-si/DvcuwMOr
Copyright (c) 2023 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: