Udział prof. Teresy Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ukazanie roli i udziału prof. Teresy Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: Jaki jest udział T. Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny? W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu.
PROCES WYWODU: Przedstawiono różne formy działalności naukowo-badawczej, dydaktycznej, organizacyjnej i społecznej Kukołowicz na rzecz rodziny, które służyły doskonaleniu wiedzy o rodzinie, teorii pedagogicznej i praktycznych rozwiązań.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Efekty podejmowanych przez Kukołowicz działań i badań naukowych w synergii teorii i praktyki, zmierzających do scalania wiedzy gromadzonej przez różne nauki, prowadziły do rozwijania spójnego systemu wiedzy o rodzinie i działań na rzecz rodziny.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Dorobek naukowy Teresy Kukołowicz, jej działalność dydaktyczna, administracyjna i społeczna prowadziły do efektywnej organizacji działań badawczych, dydaktycznych i upowszechniających wiedzę o rodzinie. Tworzyła podstawy teoretyczne przez rozwój teorii wychowania, uzasadniając podmiotowość rodziny jako wspólnoty osób, co powinno być kryterium doboru problemów badawczych, porządkowania danych, relacji i oceny wpływów pozarodzinnych oraz wsparcia rodziny i interpretacji zjawisk dewiacyjnych w rodzinie. Wniosła duży wkład w wyodrębnienie i rozwój pedagogiki rodziny jako subdyscypliny nauk pedagogicznych, a działalnością społeczną dała przykład zastosowania teorii dla organizacji i doskonalenia praktyki.
Bibliografia
Akta osobowe pracowników. (n.d.) Archiwum Uniwersyteckie KUL (AU KUL), sygn. A 707.
Bieleń, R. (2004). Śp. ks. prof. Józef Wilk SDB (1937–2003). Salezjanin w służbie rodziny. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 20, 5–14.
Kornas-Biela, D. (2019). Wychowanie przez codzienność życia w rodzinie w ujęciu profesor Teresy Kukołowicz. Family Forum, 9, 211–231.
Kukołowicz, T. (1978a). Rodzina w procesie uspołecznienia dziecka. Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1978b). Próba rozeznania w zakresie stosowania praktyk regulacji poczęć i urodzeń, Roczniki Nauk Społecznych, 6, 177–213.
Kukołowicz, T. i Kwapisz, D., (1982). Z historii, rozwoju i doskonalenia poradnictwa parafialnego. W: A. Kargulowa i M. Jędrzejczak (red.), Społeczne i jednostkowe znaczenie poradnictwa (s. 149–158). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kukołowicz, T. (1984a). Poradnictwo z pomocą rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 175–185). Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1984b). Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 5–14). Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (red.) (1984c). Z badań nad rodziną. Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1985). Podstawy teoretyczne parafialnego poradnictwa rodzinnego. W: A. Kargulowa i M. Jędrzejczak (red.). Teoretyczne i metodologiczne problemy poradoznawstwa (s. 131–139). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kukołowicz, T. (1988). Z historii duszpasterstwa rodzin w Polsce. Sprawy Rodziny, 10–12, 30–34.
Kukołowicz, T. (1989). Wychowanie przez codzienność w rodzinie. Przegląd Uniwersytecki KUL, 2, 16.
Kukołowicz, T. (1993). Nowe koncepcje wychowania. Chrześcijanin w Świecie, 195, 53–58.
Kukołowicz, T. (1996a). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.
Kukołowicz, T. (red.) (1996b). Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.
Opiela, M. L. (2018). Teresa Kukołowicz (1925–2014) jako nauczyciel akademicki – mistrzyni i wychowawczyni. W: W. Szulakiewicz (red.), Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani (s. 97–113). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Opozda, D. (2016). Przedmowa. W: J. Wilk, Pedagogika rodziny (s. 7–11). Wydawnictwo Episteme.
Opozda, D. (2020). Pedagogiczna refleksja nad rodziną między dążeniem do integracji i specjalizacji wiedzy (na przykładzie rozwoju pedagogiki rodziny w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II). Roczniki Pedagogiczne, 12(4), 17–28.
Opozda, D. (2022). Pedagogiczna refleksja nad rodziną w dorobku dwudziestu pięciu lat funkcjonowania Katedry Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 107–122.
Parzyszek, M. (2015). Ogólnopolska konferencja naukowa „Z pomocą człowiekowi…” w pierwszą rocznicę śmierci śp. profesor Teresy Kukołowicz. Lublin, 27 lutego 2015 r. Roczniki Pedagogiczne, 7(1), 155–162.
Skrzyniarz, R. (2018). Zygmunt Kukulski, Stefan Kunowski i Teresa Kukołowicz – ich rola w rozwoju
pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Biografistyka Pedagogiczna, 3(1), 239–256.
Słomka, E. (1996). Profesor dr hab. Teresa Kukołowicz. Rys biograficzny. Roczniki Nauk Społecznych, 24(2), 7–10.
Sukiennik, P. (2006). Rys historyczny działalności duszpasterstwa rodzin w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Archidiecezji Krakowskiej. Studia nad Rodziną, 10(1–2), 315–322.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: