Udział prof. Teresy Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny

Słowa kluczowe: Teresa Kukułowicz, rodzina, wychowanie, pedagogika rodziny, dziecko

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ukazanie roli i udziału prof. Teresy Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: Jaki jest udział T. Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny? W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu.

PROCES WYWODU: Przedstawiono różne formy działalności naukowo-badawczej, dydaktycznej, organizacyjnej i społecznej Kukołowicz na rzecz rodziny, które służyły doskonaleniu wiedzy o rodzinie, teorii pedagogicznej i praktycznych rozwiązań.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Efekty podejmowanych przez Kukołowicz działań i badań naukowych w synergii teorii i praktyki, zmierzających do scalania wiedzy gromadzonej przez różne nauki, prowadziły do rozwijania spójnego systemu wiedzy o rodzinie i działań na rzecz rodziny.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Dorobek naukowy Teresy Kukołowicz, jej działalność dydaktyczna, administracyjna i społeczna prowadziły do efektywnej organizacji działań badawczych, dydaktycznych i upowszechniających wiedzę o rodzinie. Tworzyła podstawy teoretyczne przez rozwój teorii wychowania, uzasadniając podmiotowość rodziny jako wspólnoty osób, co powinno być kryterium doboru problemów badawczych, porządkowania danych, relacji i oceny wpływów pozarodzinnych oraz wsparcia rodziny i interpretacji zjawisk dewiacyjnych w rodzinie. Wniosła duży wkład w wyodrębnienie i rozwój pedagogiki rodziny jako subdyscypliny nauk pedagogicznych, a działalnością społeczną dała przykład zastosowania teorii dla organizacji i doskonalenia praktyki.

Bibliografia

Akta osobowe pracowników. (n.d.) Archiwum Uniwersyteckie KUL (AU KUL), sygn. A 707.

Bieleń, R. (2004). Śp. ks. prof. Józef Wilk SDB (1937–2003). Salezjanin w służbie rodziny. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 20, 5–14.

Kornas-Biela, D. (2019). Wychowanie przez codzienność życia w rodzinie w ujęciu profesor Teresy Kukołowicz. Family Forum, 9, 211–231.

Kukołowicz, T. (1978a). Rodzina w procesie uspołecznienia dziecka. Redakcja Wydawnictw KUL.

Kukołowicz, T. (1978b). Próba rozeznania w zakresie stosowania praktyk regulacji poczęć i urodzeń, Roczniki Nauk Społecznych, 6, 177–213.

Kukołowicz, T. i Kwapisz, D., (1982). Z historii, rozwoju i doskonalenia poradnictwa parafialnego. W: A. Kargulowa i M. Jędrzejczak (red.), Społeczne i jednostkowe znaczenie poradnictwa (s. 149–158). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kukołowicz, T. (1984a). Poradnictwo z pomocą rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 175–185). Redakcja Wydawnictw KUL.

Kukołowicz, T. (1984b). Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 5–14). Redakcja Wydawnictw KUL.

Kukołowicz, T. (red.) (1984c). Z badań nad rodziną. Redakcja Wydawnictw KUL.

Kukołowicz, T. (1985). Podstawy teoretyczne parafialnego poradnictwa rodzinnego. W: A. Kargulowa i M. Jędrzejczak (red.). Teoretyczne i metodologiczne problemy poradoznawstwa (s. 131–139). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kukołowicz, T. (1988). Z historii duszpasterstwa rodzin w Polsce. Sprawy Rodziny, 10–12, 30–34.

Kukołowicz, T. (1989). Wychowanie przez codzienność w rodzinie. Przegląd Uniwersytecki KUL, 2, 16.

Kukołowicz, T. (1993). Nowe koncepcje wychowania. Chrześcijanin w Świecie, 195, 53–58.

Kukołowicz, T. (1996a). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.

Kukołowicz, T. (red.) (1996b). Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.

Opiela, M. L. (2018). Teresa Kukołowicz (1925–2014) jako nauczyciel akademicki – mistrzyni i wychowawczyni. W: W. Szulakiewicz (red.), Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani (s. 97–113). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Opozda, D. (2016). Przedmowa. W: J. Wilk, Pedagogika rodziny (s. 7–11). Wydawnictwo Episteme.

Opozda, D. (2020). Pedagogiczna refleksja nad rodziną między dążeniem do integracji i specjalizacji wiedzy (na przykładzie rozwoju pedagogiki rodziny w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II). Roczniki Pedagogiczne, 12(4), 17–28.

Opozda, D. (2022). Pedagogiczna refleksja nad rodziną w dorobku dwudziestu pięciu lat funkcjonowania Katedry Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 107–122.

Parzyszek, M. (2015). Ogólnopolska konferencja naukowa „Z pomocą człowiekowi…” w pierwszą rocznicę śmierci śp. profesor Teresy Kukołowicz. Lublin, 27 lutego 2015 r. Roczniki Pedagogiczne, 7(1), 155–162.

Skrzyniarz, R. (2018). Zygmunt Kukulski, Stefan Kunowski i Teresa Kukołowicz – ich rola w rozwoju

pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Biografistyka Pedagogiczna, 3(1), 239–256.

Słomka, E. (1996). Profesor dr hab. Teresa Kukołowicz. Rys biograficzny. Roczniki Nauk Społecznych, 24(2), 7–10.

Sukiennik, P. (2006). Rys historyczny działalności duszpasterstwa rodzin w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Archidiecezji Krakowskiej. Studia nad Rodziną, 10(1–2), 315–322.

Opublikowane
2024-09-30
Jak cytować
Opiela, M. L. (2024). Udział prof. Teresy Kukołowicz w rozwoju pedagogiki rodziny. Horyzonty Wychowania, 23(67), 37-48. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2367.05