Prof. Teresa Kukołowicz’s Participation in the Development of Family Pedagogy
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to illustrate the role and contribution of Prof. Teresa Kukołowicz to the advancement of family pedagogy.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research focuses on addressing the question: what is Prof. T. Kukołowicz’s contribution to the development of family pedagogy? The article uses the analytical-synthetic method drawing from relevant literature.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article presents various research, teaching, organizational, and social endeavors of Prof. T. Kukołowicz in service of enhancing family knowledge, pedagogical theory, and practical solutions.
RESEARCH RESULTS: Prof. T. Kukołowicz’s efforts and research, which synergized theory and practice of various sciences, led to the formation of a comprehensive knowledge system regarding families and actions in support of families.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH:T. Kukołowicz’s scientific contributions, teaching, administrative leadership, and social activities led to the effective organisation of research, educational practice, and outreach initiatives pertaining to families. She laid theoretical groundwork by advancing the theory of upbringing, advocating for the recognition of families as communities of individuals guiding the selection of research topics, data organization, relational analysis, and assessment of external influences on families. Additionally, she contributed significantly to the delineation and advancement of family pedagogy as a subset of pedagogical sciences. Her social activism serves as a model for applying theoretical insights to enhance practical applications.
References
Akta osobowe pracowników. (n.d.) Archiwum Uniwersyteckie KUL (AU KUL), sygn. A 707.
Bieleń, R. (2004). Śp. ks. prof. Józef Wilk SDB (1937–2003). Salezjanin w służbie rodziny. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 20, 5–14.
Kornas-Biela, D. (2019). Wychowanie przez codzienność życia w rodzinie w ujęciu profesor Teresy Kukołowicz. Family Forum, 9, 211–231.
Kukołowicz, T. (1978a). Rodzina w procesie uspołecznienia dziecka. Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1978b). Próba rozeznania w zakresie stosowania praktyk regulacji poczęć i urodzeń, Roczniki Nauk Społecznych, 6, 177–213.
Kukołowicz, T. i Kwapisz, D., (1982). Z historii, rozwoju i doskonalenia poradnictwa parafialnego. W: A. Kargulowa i M. Jędrzejczak (red.), Społeczne i jednostkowe znaczenie poradnictwa (s. 149–158). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kukołowicz, T. (1984a). Poradnictwo z pomocą rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 175–185). Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1984b). Wprowadzenie. Możliwości integracji wiedzy o rodzinie. W: T. Kukołowicz (red.), Z badań nad rodziną (s. 5–14). Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (red.) (1984c). Z badań nad rodziną. Redakcja Wydawnictw KUL.
Kukołowicz, T. (1985). Podstawy teoretyczne parafialnego poradnictwa rodzinnego. W: A. Kargulowa i M. Jędrzejczak (red.). Teoretyczne i metodologiczne problemy poradoznawstwa (s. 131–139). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kukołowicz, T. (1988). Z historii duszpasterstwa rodzin w Polsce. Sprawy Rodziny, 10–12, 30–34.
Kukołowicz, T. (1989). Wychowanie przez codzienność w rodzinie. Przegląd Uniwersytecki KUL, 2, 16.
Kukołowicz, T. (1993). Nowe koncepcje wychowania. Chrześcijanin w Świecie, 195, 53–58.
Kukołowicz, T. (1996a). Rodzina wychowuje. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.
Kukołowicz, T. (red.) (1996b). Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.
Opiela, M. L. (2018). Teresa Kukołowicz (1925–2014) jako nauczyciel akademicki – mistrzyni i wychowawczyni. W: W. Szulakiewicz (red.), Nauczyciele. Zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani (s. 97–113). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Opozda, D. (2016). Przedmowa. W: J. Wilk, Pedagogika rodziny (s. 7–11). Wydawnictwo Episteme.
Opozda, D. (2020). Pedagogiczna refleksja nad rodziną między dążeniem do integracji i specjalizacji wiedzy (na przykładzie rozwoju pedagogiki rodziny w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II). Roczniki Pedagogiczne, 12(4), 17–28.
Opozda, D. (2022). Pedagogiczna refleksja nad rodziną w dorobku dwudziestu pięciu lat funkcjonowania Katedry Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 107–122.
Parzyszek, M. (2015). Ogólnopolska konferencja naukowa „Z pomocą człowiekowi…” w pierwszą rocznicę śmierci śp. profesor Teresy Kukołowicz. Lublin, 27 lutego 2015 r. Roczniki Pedagogiczne, 7(1), 155–162.
Skrzyniarz, R. (2018). Zygmunt Kukulski, Stefan Kunowski i Teresa Kukołowicz – ich rola w rozwoju
pedagogiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Biografistyka Pedagogiczna, 3(1), 239–256.
Słomka, E. (1996). Profesor dr hab. Teresa Kukołowicz. Rys biograficzny. Roczniki Nauk Społecznych, 24(2), 7–10.
Sukiennik, P. (2006). Rys historyczny działalności duszpasterstwa rodzin w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Archidiecezji Krakowskiej. Studia nad Rodziną, 10(1–2), 315–322.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: