Katolickie ujęcie problematyki małżeństwa i rodziny w pracach pedagogicznych Janusza Homplewicza (1931–2006)
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie koncepcji katolickiego ujęcia problematyki małżeństwa i rodziny w dorobku naukowym profesora Janusza Homplewicza.
PROBLEMY I METODY BADAWCZE: Autorka poszukuje odpowiedzi na pytanie, jaki model małżeństwa i rodziny jest obecny w przekazie pedagogicznym Janusza Homplewicza oraz jak opisuje role męża i żony/ojca i matki w przeobrażającej się rodzinie. Wykorzystano metodę analizy dorobku publikacyjnego Janusza Homplewicza w obszarze pedagogiki rodziny.
PROCES WYWODU: Przedstawiono model rodziny katolickiej jako środowiska życia i wychowania. Główną uwagę skupiono na wartościach wyznaczających funkcjonowanie rodziny, wzajemnych relacjach jej członków oraz procesie wychowania dzieci. Dopełnieniem wywodu uczyniono kwestie dojrzewania do odpowiedzialnego życia rodzinnego i społecznego, w tym dojrzewanie do starości.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Edukacja prezentująca modele życia rodzinnego i wzorcowe relacje małżeńskie pozwala młodym ludziom kształtować model swojej przyszłej rodziny i pożycia małżeńskiego oraz dokonywać właściwych wyborów w tym zakresie.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Istnieje potrzeba rozwijania u młodych ludzi emocjonalnej i duchowej dojrzałości do małżeństwa i wychowania dzieci poprzez dostarczanie i propagowanie właściwych wzorców życia w rodzinie, kształtowanie właściwych postaw małżeńskich i rodzicielskich, ugruntowanych wiedzą na temat odmienności psychiki kobiety i mężczyzny.
Bibliografia
Fromm, E. (1996). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki (R. Saciuk, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Homplewicz, J. (1996). Etyka pedagogiczna. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Homplewicz, J. (1998). Alternatywy czy uzupełnienia w procesach wychowania religijnego i świeckiego. W: J. Homplewicz i A. Garbarz (red.), Służba dziecku w instytucjach świeckich i kościelnych (s. 9–15). Instytut Pedagogiki Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Wyższe Seminarium Duchowne.
Homplewicz, J. (2000). Pedagogika rodziny. Zarys wykładów na Podyplomowym Studium Rodzinnym. Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.
Homplewicz, J. (2001). Każdy ma w życiu swoje „Westerplatte”. Z pedagogiki Jana Pawła II. W: J. Homplewicz (red.), Dar wychowania. Pedagogika Jana Pawła II (s. 83–99). Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.
Homplewicz, J. (2003). Dawna wiedza o starości i wiedza nam współczesna. W: J. Homplewicz (red.), Pedagogika jesieni. Problemy wychowawcze ludzi starszych (s. 31–47). Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.
Homplewicz, J. (2009). Pedagogika i etyka (zarys etyki pedagogicznej). Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej.
Jan Paweł II. (1987). Każdy ma swoje Westerplatte. Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na Westerplatte; Gdańsk, 12 czerwca 1987. Wiara. https://papiez.wiara.pl/doc/589836.Kazdy-ma-swoje-Westerplatte
Jan Paweł II. (2000). Dziesięcioro Przykazań prawem miłości i wolności człowieka. Homilia podczas Liturgii Słowa w klasztorze św. Katarzyny na Synaju –pielgrzymka na Górę Synaj i do Egiptu. 25.05.2000. Opoka. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie
Kohlberg, L. (1964). Development of moral character and moral ideology. W: M.L. Hoffman i L.W. Hoffman (red.), Review of child development research (t. 1, s. 381–431). Russell Sage Foundation.
Łukaszewski, W. (1986). Podstawy teorii rozwoju osobowości. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania. Nauki Humanistyczno-Społeczne, 6(166), 25–41.
Osewska, E., Guzdek, P. i Ryś M. (2023, 4 stycznia). Nauki o rodzinie – więcej niż dyscyplina. Forum Akademickie. https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/nauki-o-rodzinie-wiecej-niz-dyscyplina
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka (T. Kołakowska, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rojek, M. (2020). Etyka pedagogiczna Janusza Homplewicza w świetle przemian współczesnego świata i jej znaczenie edukacyjne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 3–16.
Troska, J. (1998). Moralność życia płciowego, małżeńskiego i rodzinnego.Papieski Wydział Teologiczny.
Włodarczyk, J. (2014). Być tatą. Wyniki badania polskich ojców. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 13(3), 94–137.
Wojtyła, K. (1986). Miłość i odpowiedzialność. Towarzystwo Naukowe KUL.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: