Catholic Approach to the Issues of Marriage and Family in the Pedagogical Works of Janusz Homplewicz (1931–2006)
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The objective of the article is to elucidate the Catholic perspective on marriage and family issues as presented in the scholarly contributions of Professor Janusz Homplewicz.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The author addresses the inquiry into the model of marriage and family espoused in Janusz Homplewicz’s pedagogical discourse, along with his portrayal of the roles of spouses and parents in evolving family dynamics. The analysis relies on a thorough examination of Janusz Homplewicz’s publications within the realm of family pedagogy.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article presents the Catholic family model as a nurturing and educational environment. Particular emphasis is placed on the values underpinning family functioning, the interrelations among its members, and the process of raising children. Additionally, considerations extend to readiness for responsible family and social life, including preparation for old age.
RESEARCH RESULTS: The provision of education on models of family life and exemplary marital relationships empowers young individuals to shape their future family and marital life and make the right choices in these domains.
CONCLUSION, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: There is a need to foster emotional and spiritual maturity among youth for marriage and parenthood by instilling and promoting suitable patterns of family life. This entails cultivating appropriate marital and parental dispositions grounded in an understanding of the psychological distinctions between men and women.
References
Fromm, E. (1996). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki (R. Saciuk, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Homplewicz, J. (1996). Etyka pedagogiczna. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Homplewicz, J. (1998). Alternatywy czy uzupełnienia w procesach wychowania religijnego i świeckiego. W: J. Homplewicz i A. Garbarz (red.), Służba dziecku w instytucjach świeckich i kościelnych (s. 9–15). Instytut Pedagogiki Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Wyższe Seminarium Duchowne.
Homplewicz, J. (2000). Pedagogika rodziny. Zarys wykładów na Podyplomowym Studium Rodzinnym. Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.
Homplewicz, J. (2001). Każdy ma w życiu swoje „Westerplatte”. Z pedagogiki Jana Pawła II. W: J. Homplewicz (red.), Dar wychowania. Pedagogika Jana Pawła II (s. 83–99). Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.
Homplewicz, J. (2003). Dawna wiedza o starości i wiedza nam współczesna. W: J. Homplewicz (red.), Pedagogika jesieni. Problemy wychowawcze ludzi starszych (s. 31–47). Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.
Homplewicz, J. (2009). Pedagogika i etyka (zarys etyki pedagogicznej). Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej.
Jan Paweł II. (1987). Każdy ma swoje Westerplatte. Homilia w czasie liturgii słowa skierowana do młodzieży zgromadzonej na Westerplatte; Gdańsk, 12 czerwca 1987. Wiara. https://papiez.wiara.pl/doc/589836.Kazdy-ma-swoje-Westerplatte
Jan Paweł II. (2000). Dziesięcioro Przykazań prawem miłości i wolności człowieka. Homilia podczas Liturgii Słowa w klasztorze św. Katarzyny na Synaju –pielgrzymka na Górę Synaj i do Egiptu. 25.05.2000. Opoka. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie
Kohlberg, L. (1964). Development of moral character and moral ideology. W: M.L. Hoffman i L.W. Hoffman (red.), Review of child development research (t. 1, s. 381–431). Russell Sage Foundation.
Łukaszewski, W. (1986). Podstawy teorii rozwoju osobowości. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania. Nauki Humanistyczno-Społeczne, 6(166), 25–41.
Osewska, E., Guzdek, P. i Ryś M. (2023, 4 stycznia). Nauki o rodzinie – więcej niż dyscyplina. Forum Akademickie. https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/nauki-o-rodzinie-wiecej-niz-dyscyplina
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka (T. Kołakowska, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rojek, M. (2020). Etyka pedagogiczna Janusza Homplewicza w świetle przemian współczesnego świata i jej znaczenie edukacyjne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 3–16.
Troska, J. (1998). Moralność życia płciowego, małżeńskiego i rodzinnego.Papieski Wydział Teologiczny.
Włodarczyk, J. (2014). Być tatą. Wyniki badania polskich ojców. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 13(3), 94–137.
Wojtyła, K. (1986). Miłość i odpowiedzialność. Towarzystwo Naukowe KUL.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: