New Technologies in the Development of Empathy: Benefits and Threats
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem podjętej analizy jest przedstawienie potencjału nowych technologii w rozwijaniu umiejętności empatycznych ich współczesnych użytkowników.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy dotyczy poszukiwania odpowiedzi na pytanie: Jakie są możliwości zastosowania nowych technologii w rozwijaniu empatii z ich pozytywnymi i negatywnymi implikacjami? Wykorzystana została krytyczna metoda analizy i syntezy literatury przedmiotu istotnej dla podjętego problemu.
PROCES WYWODU: Omawiam definicje empatii w tradycyjnym rozumieniu, rozróżniam pojęcia empatii cyfrowej i wirtualnej. Wskazuję na sposoby zastosowania nowych technologii w rozwijaniu umiejętności empatycznych oraz przytaczam znaczące przykłady jej oddziaływania ze wskazaniem argumentów za i przeciw.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Nowe technologie mogą wspierać empatyczne relacje międzyludzkie, gdyż oddziałują na możliwości kształtowania umiejętności empatycznych na wiele sposobów. Umożliwiają one łatwiejszy dostęp do różnorodnych perspektyw i historii, co może poszerzać horyzonty i wspierać empatyczne postawy w różnych sytuacjach. Mogą być wykorzystywane do samorozwoju, a także przez nauczycieli, terapeutów, coachów itp. Ważne jest zachowanie równo- wagi między wykorzystywaniem technologii a rozwijaniem umiejętności interpersonalnych w naturalnych warunkach.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Badania nad empatią nowomedialną są trudne, choć konieczne, aby lepiej zrozumieć wielowymiarowość empatii rozwijanej z wykorzystaniem nowych technologii. Ważną rekomendacją jest nie tylko uświadomienie użytkownikom, jakie implikacje niosą za sobą nowe technologie w kontekście empatii, ale zwrócenie uwagi projektantów VR na odpowiedzialne i etyczne opracowywanie narzędzi służących do rozwijania empatii ich użytkowników.
Bibliografia
Aronson, E. (2000). Człowiek – istota społeczna [The social animal] (J. Radzicki, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Arystoteles. (2004). Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka [Rhetoric. Rhetoric for Alexander. Poetics] (H. Podbielski, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2017). Technologie cyfrowe w edukacji – między immersją ucznia, a indolencją szkoły [Digital technologies in education – between student immersion and school indolence]. Konteksty Pedagogiczne, 1(8), 117−132. http://doi.org/10.19265/KP.2017.018117
Bracci, L., Biagi, F., & Thaler, I.S. (2022). Digital citizenship education in foreign language learning: Missing interrelations between European reference frameworks and drafting assessment descriptors. ICC Journal, 4(2), 5−27.
Coke, J.S., Batson, C.D., & McDavis, K. (1978). Empathic mediation of helping: A two-stage model. Journal of Personality and Social Psychology, 36(7), 752−766. https://doi.org/10.1037/0022-3514.36.7.752
Eliasz, H. (1980). O sposobach rozumienia pojęcia „empatia” [On ways of understanding the concept of empathy]. Przegląd Psychologiczny, 23(3), 470−483.
Feshbach, N.D. (1975). Empathy in children: Some theoretical and empirical considerations. Counseling Psychologist, 5(2), 25−30. https://doi.org/10.1177/001100007500500207
Friesem, Y. (2016). Empathy for the digital age: Using video production to enhance social, emotional, and cognitive skills. In S.Y. Tettegah & D.L. Espelage (Eds.), Emotions, technology, and behaviors (pp. 21−45). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-801873-6.00002-9
Fuchs, T. (2014). The virtual other: Empathy in the age of virtuality. Journal of Consciousness Studies, 21(5−6), 152−173. https://www.researchgate.net/publication/262976616
Goleman, J. (1997). Inteligencja emocjonalna [Emotional intelligence] (A. Jankowski, Trans.). Media Rodzina.
Hoffman, M.L. (2006). Empatia i rozwój moralny [Empathy and moral development] (O. Waśkiewicz, Trans.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jiang, L., & Gao, J. (2020). Fostering EFL learners’ digital empathy through multimodal composing. RELC Journal, 51(1), 70−85. https://doi.org/10.1177/0033688219898565
Konopczyński, M. (2020). Pedagogika resocjalizacyjna wobec (re)socjalizacji młodzieży w „rzeczywistości poszerzonej” [Resocialization pedagogy in the context of (re)socializing youth in “augmented ”].Resocjalizacja Polska, 19, 9−33.
Louie, A.K., Coverdale, J.H., Balon, R., Beresin, E.V., Brenner, A.M., Guerrero, A.P.S., & Roberts, L.W. (2018). Enhancing empathy: A role for virtual reality? Academic Psychiatry, 42(6), 747−752. https://doi.org/10.1007/s40596-018-0995-2
Mead, G.H. (1975). Umysł, osobowość, społeczeństwo [Mind, self, and society] (L. Wolińska, Trans.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Morbitzer, J. (2015). O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie [On the new educational space in a hybrid world]. Labor et Educatio, 3, 411−430.
Nazar, J. (1990). Empatia i jej związek z cechami osobowości nauczyciela [Empathy and its relation to teacher personality traits]. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Oh, S.Y., Bailenson, J., Weisz, E., & Zaki, J. (2016). Virtually old: Embodied perspective taking and the reduction of ageism under threat. Computers in Human Behavior, 60, 398–410. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.007
Olszewska, A., & Żuchowska, D. (2023). Wirtualna rzeczywistość (VR) maszyną empatii? Jak VR zmienia świat społeczny i zdolności emocjonalne? [Virtual reality (VR) as an empathy machine? How VR changes the social world and emotional abilities?]. Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią WH AGH. https://sotechlab.agh.edu.pl/wp-content/uploads/2023/07/
Sotechlab-Maj-2023-Wirtualna-rzeczywistosc-VR-maszyna-empatii-Jak-VR-zmienia-swiat-spoleczny-i-zdolnosci-emocjonalne-2.pdf
Rembowski, J. (1989). Empatia [Empathy]. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pańczyszyn, A. (2023, April 5). Co potrafi Replika AI i dlaczego jej użytkownicy cierpią? [What can Replika AI do and why are its users suffering?]. Enter The Code. https://enterthecode.pl/news/replika-ai/
Teding van Berkhout, E., & Malouff, J.M. (2016). The efficacy of empathy training: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Counseling Psychology, 63(1), 32–41. https://doi.org/10.1037/cou0000093
Terry, C., & Cain, J. (2016). The emerging issue of digital empathy. American Journal of Pharmaceutical
Education, 80(4), 1−4. https://doi.org/10.5688/ajpe80458
Trzebińska, E. (1985). Empatia jako forma komunikacji interpersonalnej [Empathy as a form of interpersonal communication]. Przegląd Psychologiczny, 2, 417−437.
VHIL. (2017). Becoming homeless: A human experience. Stanford University. https://vhil.stanford.edu/downloads/becominghomeless
Wiederhold, B.K., & Riva, G. (2019). Virtual reality therapy: Emerging topics and future challenges. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(1), 3–6. http://doi.org/10.1089/cyber.2018.29136.bkw
Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej [Humans among humans: An outline of social psychology]. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: