Group Collaboration and Inclusive Education: A Symmetrical Inclusion Perspective
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Opis praktycznych działań opracowanych w wyniku obserwacji uczestniczącej młodzieży pełnosprawnej i z niepełnosprawnościami podczas realizacji wspólnych projektów edukacyjnych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytanie problemowe sformułowano następująco: Jakie wymiary współpracy młodzieży powinny być uwzględnione w działaniach edukacyjnych: kto tworzy grupę, jaki jest cel spotkania, co stanowi treść merytoryczną zajęć, gdzie prowadzone są aktywności oraz w jaki sposób? Opisywane przykłady działań były prowadzone od 2016 roku w ramach stałej współpracy pomiędzy Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym nr 3 w Krakowie a Instytutem Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W przedsięwzięciu wykorzystano metody: obserwacje uczestniczące, ankiety, wywiady oraz refleksje.
PROCES WYWODU: Spełnienie celu badawczego i zaproponowanie praktycznych rozwiązań zostały zawarte w procesie wywodu, który obejmuje: wprowadzenie w zagadnienie, opis pojęcia współpracy i edukacji włączającej, charakterystykę inkluzji symetrycznej, opis praktycznych rozwiązań – przyjazna przestrzeń publiczna w mieście, leśna ekspedycja, książeczka geograficzna pop-up, wskazówki do skutecznej współpracy.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przedstawiono przykłady praktycznych działań i współpracy w idei inkluzji symetrycznej między młodzieżą akademicką a młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Mogą one stanowić inspirację do wykorzystania w różnych placówkach edukacyjnych.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wykorzystanie różnorodności stylów uczenia się i różnic indywidualnych w grupie młodzieży to podejście, które nie tylko wzbogaca proces edukacyjny, ale także wspiera rozwój kluczowych umiejętności społecznych i emocjonalnych. Skoncentrowanie się na prostych celach i praktycznych działaniach w multisensorycznych przestrzeniach jest kluczowe dla partnerskiej współpracy, zachęcając do twór- czego podejścia i poszukiwania rozwiązań w relacjach.
Bibliografia
Babbie, E. (2024). Badania społeczne w praktyce [Social research in practice] (F. Tryl, trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Billett, S., Ovens, C., Clemans, A., & Seddon, T. (2007). Collaborative working and contested practices: Forming, developing, and sustaining social partnerships in education. Journal of Education Policy, 22(6), 637–656. https://doi.org/10.1080/02680930701625288
Dewey, J. (1998). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Houghton Mifflin. http://www.worldcat.org/oclc/38878663
Frejlich, C. (2021). O korzyściach i trudach projektowania partycypacyjnego przestrzeni publicznej [On the benefits and challenges of participatory design of public space]. Formy, 11. https://formy.xyz/artykul/okorzysciach-i-trudach-projektowania-partycypacyjnego-przestrzeni-publicznej/
Hernandez, S.J. (2013). Collaboration in special education: Its history, evolution, and critical factors necessary for successful implementation. US-China Education Review B, 3(6), 480−498. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED544122.pdf
Karolak, W., Górska-Ogórek, M., & Kulbicki, P. (2013). Land art w twórczym samorozwoju [Land art in creative self-development]. Akademia Sztuk Pięknych.
Kulesza, E.M., Al-Khamisy, D., & Zalewska, P. (red.). (2021). Od integracji do inkluzji. 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość. Tom 1 [From integration to inclusion: 30 years of integrative education − idea and reality. Volume 1]. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Luc, M., Pietrzak, M., & Rotter-Jarzębińska, K. (2020). Laboratorium GeoDesignu: Koncepcja przestrzeni do pracy kreatywnej na Kampusie 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego [GeoDesign laboratory: The concept of creative workspaces at the 600th Anniversary Campus of Jagiellonian University]. Prace Geograficzne, 163, 67–84. https://doi.org/10.4467/20833113PG.20.019.13215
Molina Roldán, S., Marauri, J., Aubert, A., & Flecha, R. (2021). How inclusive interactive learning environments benefit students without special needs. Frontiers in Psychology, 12, 661427. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661427
Pietrzak, M., & Sobocha, E. (2022). Inkluzja symetryczna młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz młodzieży studiującej. Praktyczne rozwiązania [Symmetrical inclusion of youth with intellectual disabilities and university students: Practical solutions]. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Saltiel, I. (2002). Defining collaborative partnerships. New Directions for Adult and Continuing Education, 1998(79), 5–11. https://doi.org/10.1002/ace.7901
Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books. http://www.worldcat.org/oclc/8709452
Ta’ba’, Y., Rabia, S.F., & Yulianto, A. (2024). Turning a new page: Using pop-up books to motivate students with learning disabilities. Utamax: Journal of Ultimate Research and Trends in Education, 6(1), 33–43. https://journal.unilak.ac.id/index.php/UTAMAX/article/view/16825
Tett, L., Crowther, J., & O’Hara, P. (2003). Collaborative partnerships in community education. Journal of Education Policy, 18(1), 37–51. https://doi.org/10.1080/0268093032000042191
UNESCO. (2014). Global citizenship education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. https://unesdoc. unesco.org/ark:/48223/pf0000227729
UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248254
Wlazło, M. (2019). Integracja jako cel inkluzji: Pedagogiczne korzenie i aspekty spójności społecznej [Integration as a goal of inclusion: Pedagogical roots and aspects of social cohesion]. Kultura i Edukacja, 1/123, 45–57. https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/kie/123/kie12303.pdf
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: