Postrzeganie zakładania własnej działalności gospodarczej jako przejaw postawy przedsiębiorczej studentów kierunków nieekonomicznych

  • Wioletta Kilar Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Tomasz Rachwał Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Krajowa Rada Przedsiębiorczości e-mail: trach@up.krakow.pl
Słowa kluczowe: działalność gospodarcza, postawa przedsiębiorcza, przedsiębiorczość, programy kształcenia, studia wyższe, polska, edukacja przedsiębiorcza, edukacja w zakresie przedsiębiorczości

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest prezentacja wyników badań nad postrzeganiem podejmowania własnej działalności gospodarczej przez studentów kierunków nieekonomicznych jako wyraz ich postawy przedsiębiorczej. Badaniom poddano studentów Wydziału Geograficzno-Biologicznego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie wszystkich kierunków (biologia, geografia, gospodarka przestrzenna, ochrona środowiska, turystyka i rekreacja), którzy od roku akademickiego 2012/2013 realizują obowiązkowy kurs z zakresu przedsiębiorczości na pierwszym roku studiów. W wyniku badań zidentyfikowano czynniki zachęcające młodych ludzi do zakładania własnej firmy, jak i bariery, z powodu których nie chcieliby podejmować własnej działalności gospodarczej. Wskazano także na brak istotnej zależności między kierunkiem studiów a rodzajem planowanej działalności gospodarczej. Artykuł kończą wnioski i rekomendacje o charakterze aplikacyjnym, w których zwraca się uwagę na konieczne zmiany w polityce państwa w odniesieniu do samozatrudnienia i rozwoju firm sektora MŚP czy firm rodzinnych oraz w zakresie kształcenia na kierunkach nieekonomicznych, na których studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z wielu dziedzin niezwiązanych z zarządzaniem firmą, ale która może być z powodzeniem wykorzystana w prowadzonym przez nich biznesie.

 

Bibliografia

Ajzen I., The theory of planned behavior, „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, vol. 50, iss. 2, 1991, s. 179-211.

Borowiec M., Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011/7, s. 321-332.

Brzozowska A., Glinka B., Postuła A., Role of University in Creating Entrepreneurial Attitudes, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 51-72.

Cieślik J., Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na poziomie akademickim, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 71-80.

Daszkiewicz N., Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 165-178.

Dorocki S., Brzegowy P., Miejsce przedsiębiorczości w systemie edukacyjnym Francji i jej wpływ na aktywizację gospodarczą regionów. O idei l’esprit d’entreprise, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 287-302.

Dorocki S., Kilar W., Rachwał T., Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011/7, s. 308-320.

Kurek S., Rachwał T., The Role of Business Education in the Development of Entrepreneurship in the Member States of the European Union, „Europa XXI”, 19, 2010, s. 127-142.

Kwieciński L., Młodzińska-Granek A., Academic Entrepreneurship in the Humanities and Social Sciences: Research Conducted among Students of Wroclaw University, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 33-50.

Piróg D., Destinations of geography graduates on the labour market in Poland and other countries, „Geographia Polonica, vol. 87, iss. 1, 2014, s. 95-112.

Piróg D., Do geography degree programmes facilitate a smooth transition to the job market? Reflections of working and job-seeking graduates in Poland, „Journal of Geography in Higher Education”, vol. 38, iss. 2, 2014, s. 155-174.

Piróg D., The impact of degree programme educational capital on the transition of graduates to the labour market, „Studies in Higher Education”, 2014 (on-line), s. 1-15.

Płaziak M., Rachwał T., Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia), „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 249-266.

Płaziak M., Rachwał T., Entrepreneurship Courses in Spatial Management Studies in Polish Universities, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, vol. 110, 2014, s. 710-718.

Rachwał T., Chapter 9. Entrepreneurship Education as a Growth Stimulus for Family Firms, w: Exploring the Dynamics of Entrepreneurship, red. A. Surdej, K. Wach, A. Marszałek Publishing House, Toruń, 2010, s. 139-156.

Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, w: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. II, red. B. Muchacka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Akademia Pedagogiczna w Krakowie, Kraków 2006, s. 427-434.

Rozporządzenie MNiSW z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz.U. 2011 nr 253 poz. 1520.

Rybkowski R., Engaged Alumni: Networking for Entrepreneurial Attitudes, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 91-104.

Safin K., Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 327-340.

Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9 s. 246-257.

Wach K., Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – Looking Back and Looking Forward, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 11-32.

Wach K., Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Wach K., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 120-127.

Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8, s. 10-23.

Opublikowane
2014-12-30
Jak cytować
Kilar, W., & Rachwał, T. (2014). Postrzeganie zakładania własnej działalności gospodarczej jako przejaw postawy przedsiębiorczej studentów kierunków nieekonomicznych. Horyzonty Wychowania, 13(28), 111-130. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/27
Dział
Artykuły tematyczne