Shaping Entrepreneurial Attitudes in Entrepreneurship Education with the Use of Case Studies and Metaphors Connected with Sport
Abstract
The purpose of this article is to present the results of the study on the perception of business start-up activity by students of non-economic fields of study as an expression of their entrepreneurial mind-sets. The study involved students of the Faculty of Geography and Biology at the Pedagogical University of Cracow (Biology, Geography, Spatial Management, Environmental Protection, Tourism and Recreation), for whom a course in entrepreneurship was obligatory in their first year. The study identified factors that encourage young people to start their own business, as well as barriers that discourage them from it. The authors also point at the lack of a significant relationship between what students study and the type of their planned business activities. The article ends with the conclusions and practical recommendations, which draw attention to the necessary changes in the state policy with regard to self-employment and the development of the SME sector or family businesses and training in the non-economical fields of study, where students can gain knowledge and skills in many areas not directly related to company management, but which can be successfully used in running their own business.
References
Ajzen I., The theory of planned behavior, „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, vol. 50, iss. 2, 1991, s. 179-211.
Borowiec M., Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011/7, s. 321-332.
Brzozowska A., Glinka B., Postuła A., Role of University in Creating Entrepreneurial Attitudes, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 51-72.
Cieślik J., Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na poziomie akademickim, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 71-80.
Daszkiewicz N., Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 165-178.
Dorocki S., Brzegowy P., Miejsce przedsiębiorczości w systemie edukacyjnym Francji i jej wpływ na aktywizację gospodarczą regionów. O idei l’esprit d’entreprise, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 287-302.
Dorocki S., Kilar W., Rachwał T., Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011/7, s. 308-320.
Kurek S., Rachwał T., The Role of Business Education in the Development of Entrepreneurship in the Member States of the European Union, „Europa XXI”, 19, 2010, s. 127-142.
Kwieciński L., Młodzińska-Granek A., Academic Entrepreneurship in the Humanities and Social Sciences: Research Conducted among Students of Wroclaw University, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 33-50.
Piróg D., Destinations of geography graduates on the labour market in Poland and other countries, „Geographia Polonica, vol. 87, iss. 1, 2014, s. 95-112.
Piróg D., Do geography degree programmes facilitate a smooth transition to the job market? Reflections of working and job-seeking graduates in Poland, „Journal of Geography in Higher Education”, vol. 38, iss. 2, 2014, s. 155-174.
Piróg D., The impact of degree programme educational capital on the transition of graduates to the labour market, „Studies in Higher Education”, 2014 (on-line), s. 1-15.
Płaziak M., Rachwał T., Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia), „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 249-266.
Płaziak M., Rachwał T., Entrepreneurship Courses in Spatial Management Studies in Polish Universities, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, vol. 110, 2014, s. 710-718.
Rachwał T., Chapter 9. Entrepreneurship Education as a Growth Stimulus for Family Firms, w: Exploring the Dynamics of Entrepreneurship, red. A. Surdej, K. Wach, A. Marszałek Publishing House, Toruń, 2010, s. 139-156.
Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, w: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. II, red. B. Muchacka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Akademia Pedagogiczna w Krakowie, Kraków 2006, s. 427-434.
Rozporządzenie MNiSW z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz.U. 2011 nr 253 poz. 1520.
Rybkowski R., Engaged Alumni: Networking for Entrepreneurial Attitudes, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 91-104.
Safin K., Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 327-340.
Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9 s. 246-257.
Wach K., Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – Looking Back and Looking Forward, „Horyzonty Wychowania”, vol. 13, nr 26, 2014, s. 11-32.
Wach K., Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Wach K., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 120-127.
Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8, s. 10-23.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: