Dzieci w niezawodowych rodzinach zastępczych w Krako wie – wyniki badań i rekomendacje
Abstrakt
Celem artykułu było wskazanie, w jakim zakresie współczesna niezawodowa rodzina zastępcza stwarza dziecku osieroconemu odpowiednie warunki opiekuńczo-wychowawcze, umożliwiające zaspokajanie podstawowych jego potrzeb. Został on napisany na podstawie wyników własnych badań empirycznych przeprowadzonych w ramach rozprawy doktorskiej. Główną metodą badawczą było jakościowe studium indywidualnego przypadku obejmujące 20 niezawodowych krakowskich rodzin zastępczych i ich 22 podopiecznych. W artykule przedstawiam wybrane wyniki badań empirycznych opisujących sytuację wychowawczą dzieci w krakowskich niezawodowych rodzinach zastępczych oraz rekomendacje użyteczne w optymalizacji funkcjonowania tej formy pieczy zastępczej w przyszłości.
Bibliografia
Act on family support and foster care system (Dz.U. of 2013 item 135, as amended) 9th June 2011.
Górska I., unpublished doctoral dissertation written under the supervision of prof. dr hab. Krystyna Ablewicz, prof. at UJ, 2014.
Information of the Council of Ministers on the implementation of the act on family support and foster care system of 9th June 2012 (Dz.U. of 2013, item 135, as amended) in 2012.
Marciniak K., Nowelizacja ustawy o pieczy zastępczej zwiększy bezpieczeństwo dziecka, <http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/1007585.html> (accessed: 12.09.2014).
Plopa M., Rodzice a młodzież. Teoria i metoda badania, VIZJA PRESS & IT, Warszawa 2012.
Rembowski J., Rodzina w świetle psychologii, WSiP, Warszawa 1978.
Winogrodzka L., Rodziny zastępcze i ich dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.
<http://wyborcza.pl/1,75478,14320757,Chca_byc_rodzina_zastepcza__
Urzad_nie_ma_1_tys__zl.html> (accessed: 27.04.2014),
<http://wyborcza.pl/1,126565,13730192,Poczatek_procesu_rodzicow_
zastepczych_z_Pucka__Mrok.html> (accessed: 13.04.2013);
<http://wyborcza.pl/1,76842,12509869,Jak_doszlo_do_tego__ze_
dwoje_dzieci_zginelo_w_rodzinie.html>(accessed: 18.09.2012). ;
<http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/komunikat.xsp?documentId=07
C195B174BB17AC1257D4A0038259A>.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: