Lęki współczesności – społeczne uwarunkowania
Abstrakt
W niniejszym artykule autor w części wstępnej przedstawia definicję lęku, następnie prezentuje dwa podejścia do kwestii instynktu życia: stanowisko Z. Freuda, który był przekonany, że instynkt ten jest wrodzony oraz stanowisko S.H. Foulkesa, który wskazywał na jego zewnętrzne, kulturowe korzenie. Z obu teorii jasno wynika, że kwestia przeżycia jest najważniejszym źródłem lęku. Jak ten lęk się przejawia, zależy od kultury. Drugim podstawowym źródłem lęku, istniejącym poza jednostką jest społeczeństwo. W oparciu o teorię potrzeb Maslowa autor wyjaśnia rolę społeczeństwa w kreacji lęków. Po przedstawieniu założeń teoretycznych autor przedstawia prowizoryczną listę lęków współczesności. Określił ją jako prowizoryczną argumentując tym, że jest ona subiektywna i nie jest uniwersalna. Sporządzenie „prawdziwej” listy wymagało, by przeprowadzenia obszernych badań lub/i zanalizowania dotychczasowych. Zaproponowana lista obejmuje 14 wybranych rodzajów lęków, które można by uznać za podstawowe. Cytując wybrane badania zagraniczne, szczególnie amerykańskie, znacznie różniące się od lęków krajów średnio rozwiniętych gospodarczo, Autor wprowadził kategorię „lęków luksusowych” tzn. takich, które nie wynikają z obawy o niezaspokojenie podstawowych potrzeb warunkujących przeżycie. W artykule zostały omówione szerzej tylko niektóre rodzaje lęków jak np.: lęk przed śmiercią, starością, samotnością, przed wolnością. W końcowej części omawianego artykułu autor przedstawił rolę mass mediów w kreacji i rozprzestrzenianiu lęków współczesności. Zgodnie z zapowiedzią ,zawartą w części wstępnej artykułu, autor omówił , na podstawie badań polskich i zagranicznych w jaki sposób religijność wpływa na redukcję lub eskalację omawianych lęków.
W niniejszym artykule autor w części wstępnej przedstawia definicję lęku, następnie prezentuje dwa podejścia do kwestii instynktu życia: stanowisko Z. Freuda, który był przekonany, że instynkt ten jest wrodzony oraz stanowisko S.H. Foulkesa, który wskazywał na jego zewnętrzne, kulturowe korzenie. Z obu teorii jasno wynika, że kwestia przeżycia jest najważniejszym źródłem lęku. Jak ten lęk się przejawia, zależy od kultury. Drugim podstawowym źródłem lęku, istniejącym poza jednostką jest społeczeństwo. W oparciu o teorię potrzeb Maslowa autor wyjaśnia rolę społeczeństwa w kreacji lęków. Po przedstawieniu założeń teoretycznych autor przedstawia prowizoryczną listę lęków współczesności. Określił ją jako prowizoryczną argumentując tym, że jest ona subiektywna i nie jest uniwersalna. Sporządzenie „prawdziwej” listy wymagało, by przeprowadzenia obszernych badań lub/i zanalizowania dotychczasowych. Zaproponowana lista obejmuje 14 wybranych rodzajów lęków, które można by uznać za podstawowe. Cytując wybrane badania zagraniczne, szczególnie amerykańskie, znacznie różniące się od lęków krajów średnio rozwiniętych gospodarczo, Autor wprowadził kategorię „lęków luksusowych” tzn. takich, które nie wynikają z obawy o niezaspokojenie podstawowych potrzeb warunkujących przeżycie. W artykule zostały omówione szerzej tylko niektóre rodzaje lęków jak np.: lęk przed śmiercią, starością, samotnością, przed wolnością. W końcowej części omawianego artykułu autor przedstawił rolę mass mediów w kreacji i rozprzestrzenianiu lęków współczesności. Zgodnie z zapowiedzią ,zawartą w części wstępnej artykułu, autor omówił ,na podstawie badań polskich i zagranicznych w jaki sposób religijność wpływa na redukcję lub eskalację omawianych lęków.Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: