Lęki współczesności – społeczne uwarunkowania
Abstract
W niniejszym artykule autor w części wstępnej przedstawia definicję lęku, następnie prezentuje dwa podejścia do kwestii instynktu życia: stanowisko Z. Freuda, który był przekonany, że instynkt ten jest wrodzony oraz stanowisko S.H. Foulkesa, który wskazywał na jego zewnętrzne, kulturowe korzenie. Z obu teorii jasno wynika, że kwestia przeżycia jest najważniejszym źródłem lęku. Jak ten lęk się przejawia, zależy od kultury. Drugim podstawowym źródłem lęku, istniejącym poza jednostką jest społeczeństwo. W oparciu o teorię potrzeb Maslowa autor wyjaśnia rolę społeczeństwa w kreacji lęków. Po przedstawieniu założeń teoretycznych autor przedstawia prowizoryczną listę lęków współczesności. Określił ją jako prowizoryczną argumentując tym, że jest ona subiektywna i nie jest uniwersalna. Sporządzenie „prawdziwej” listy wymagało, by przeprowadzenia obszernych badań lub/i zanalizowania dotychczasowych. Zaproponowana lista obejmuje 14 wybranych rodzajów lęków, które można by uznać za podstawowe. Cytując wybrane badania zagraniczne, szczególnie amerykańskie, znacznie różniące się od lęków krajów średnio rozwiniętych gospodarczo, Autor wprowadził kategorię „lęków luksusowych” tzn. takich, które nie wynikają z obawy o niezaspokojenie podstawowych potrzeb warunkujących przeżycie. W artykule zostały omówione szerzej tylko niektóre rodzaje lęków jak np.: lęk przed śmiercią, starością, samotnością, przed wolnością. W końcowej części omawianego artykułu autor przedstawił rolę mass mediów w kreacji i rozprzestrzenianiu lęków współczesności. Zgodnie z zapowiedzią ,zawartą w części wstępnej artykułu, autor omówił , na podstawie badań polskich i zagranicznych w jaki sposób religijność wpływa na redukcję lub eskalację omawianych lęków.
W niniejszym artykule autor w części wstępnej przedstawia definicję lęku, następnie prezentuje dwa podejścia do kwestii instynktu życia: stanowisko Z. Freuda, który był przekonany, że instynkt ten jest wrodzony oraz stanowisko S.H. Foulkesa, który wskazywał na jego zewnętrzne, kulturowe korzenie. Z obu teorii jasno wynika, że kwestia przeżycia jest najważniejszym źródłem lęku. Jak ten lęk się przejawia, zależy od kultury. Drugim podstawowym źródłem lęku, istniejącym poza jednostką jest społeczeństwo. W oparciu o teorię potrzeb Maslowa autor wyjaśnia rolę społeczeństwa w kreacji lęków. Po przedstawieniu założeń teoretycznych autor przedstawia prowizoryczną listę lęków współczesności. Określił ją jako prowizoryczną argumentując tym, że jest ona subiektywna i nie jest uniwersalna. Sporządzenie „prawdziwej” listy wymagało, by przeprowadzenia obszernych badań lub/i zanalizowania dotychczasowych. Zaproponowana lista obejmuje 14 wybranych rodzajów lęków, które można by uznać za podstawowe. Cytując wybrane badania zagraniczne, szczególnie amerykańskie, znacznie różniące się od lęków krajów średnio rozwiniętych gospodarczo, Autor wprowadził kategorię „lęków luksusowych” tzn. takich, które nie wynikają z obawy o niezaspokojenie podstawowych potrzeb warunkujących przeżycie. W artykule zostały omówione szerzej tylko niektóre rodzaje lęków jak np.: lęk przed śmiercią, starością, samotnością, przed wolnością. W końcowej części omawianego artykułu autor przedstawił rolę mass mediów w kreacji i rozprzestrzenianiu lęków współczesności. Zgodnie z zapowiedzią ,zawartą w części wstępnej artykułu, autor omówił ,na podstawie badań polskich i zagranicznych w jaki sposób religijność wpływa na redukcję lub eskalację omawianych lęków.Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: