Lęki współczesności – społeczne uwarunkowania
Abstract
W niniejszym artykule autor w części wstępnej przedstawia definicję lęku, następnie prezentuje dwa podejścia do kwestii instynktu życia: stanowisko Z. Freuda, który był przekonany, że instynkt ten jest wrodzony oraz stanowisko S.H. Foulkesa, który wskazywał na jego zewnętrzne, kulturowe korzenie. Z obu teorii jasno wynika, że kwestia przeżycia jest najważniejszym źródłem lęku. Jak ten lęk się przejawia, zależy od kultury. Drugim podstawowym źródłem lęku, istniejącym poza jednostką jest społeczeństwo. W oparciu o teorię potrzeb Maslowa autor wyjaśnia rolę społeczeństwa w kreacji lęków. Po przedstawieniu założeń teoretycznych autor przedstawia prowizoryczną listę lęków współczesności. Określił ją jako prowizoryczną argumentując tym, że jest ona subiektywna i nie jest uniwersalna. Sporządzenie „prawdziwej” listy wymagało, by przeprowadzenia obszernych badań lub/i zanalizowania dotychczasowych. Zaproponowana lista obejmuje 14 wybranych rodzajów lęków, które można by uznać za podstawowe. Cytując wybrane badania zagraniczne, szczególnie amerykańskie, znacznie różniące się od lęków krajów średnio rozwiniętych gospodarczo, Autor wprowadził kategorię „lęków luksusowych” tzn. takich, które nie wynikają z obawy o niezaspokojenie podstawowych potrzeb warunkujących przeżycie. W artykule zostały omówione szerzej tylko niektóre rodzaje lęków jak np.: lęk przed śmiercią, starością, samotnością, przed wolnością. W końcowej części omawianego artykułu autor przedstawił rolę mass mediów w kreacji i rozprzestrzenianiu lęków współczesności. Zgodnie z zapowiedzią ,zawartą w części wstępnej artykułu, autor omówił , na podstawie badań polskich i zagranicznych w jaki sposób religijność wpływa na redukcję lub eskalację omawianych lęków.
W niniejszym artykule autor w części wstępnej przedstawia definicję lęku, następnie prezentuje dwa podejścia do kwestii instynktu życia: stanowisko Z. Freuda, który był przekonany, że instynkt ten jest wrodzony oraz stanowisko S.H. Foulkesa, który wskazywał na jego zewnętrzne, kulturowe korzenie. Z obu teorii jasno wynika, że kwestia przeżycia jest najważniejszym źródłem lęku. Jak ten lęk się przejawia, zależy od kultury. Drugim podstawowym źródłem lęku, istniejącym poza jednostką jest społeczeństwo. W oparciu o teorię potrzeb Maslowa autor wyjaśnia rolę społeczeństwa w kreacji lęków. Po przedstawieniu założeń teoretycznych autor przedstawia prowizoryczną listę lęków współczesności. Określił ją jako prowizoryczną argumentując tym, że jest ona subiektywna i nie jest uniwersalna. Sporządzenie „prawdziwej” listy wymagało, by przeprowadzenia obszernych badań lub/i zanalizowania dotychczasowych. Zaproponowana lista obejmuje 14 wybranych rodzajów lęków, które można by uznać za podstawowe. Cytując wybrane badania zagraniczne, szczególnie amerykańskie, znacznie różniące się od lęków krajów średnio rozwiniętych gospodarczo, Autor wprowadził kategorię „lęków luksusowych” tzn. takich, które nie wynikają z obawy o niezaspokojenie podstawowych potrzeb warunkujących przeżycie. W artykule zostały omówione szerzej tylko niektóre rodzaje lęków jak np.: lęk przed śmiercią, starością, samotnością, przed wolnością. W końcowej części omawianego artykułu autor przedstawił rolę mass mediów w kreacji i rozprzestrzenianiu lęków współczesności. Zgodnie z zapowiedzią ,zawartą w części wstępnej artykułu, autor omówił ,na podstawie badań polskich i zagranicznych w jaki sposób religijność wpływa na redukcję lub eskalację omawianych lęków.Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: