Umasowienie studiów wyższych – postęp czy regres kształcenia

  • Marian Śnieżyński Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Nauk o Wychowaniu e-mail: marian.sniezynski@ignatianum.edu.pl
Słowa kluczowe: umasowienie studiów, cele kształcenia, proces kształcenia

Abstrakt

W artykule poddaję krytyce system umasowienia studiów i sprowadzenie ich do quasi-produkcji opartej na prawach ekonomiczno-rynkowych. Do głównych mankamentów współczesnego kształcenia zaliczam:

– niski poziom przygotowania kandydatów na studia,

– testomanię,

– wyeliminowanie indywidualnych kontaktów (rozmów kwalifikacyjnych) z kandydatami na studia podczas rekrutacji,

– obniżenie wymagań wobec studiujących studentów,

– obniżenie poziomu wykładów i ćwiczeń.

Bibliografia

Denek K., Ku poprawie jakości uniwersyteckiej edukacji, w: Edukacja jutra, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012.

Duda R., Spotkanie u św. Anny a uniwersytety, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Gajda J., Obniżenie poziomu życia naukowego, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society, red. E. Syrek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2010.

Możdżeń J., Edukacja jako produkt. O przyszłości uniwersytetów, w: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, red. J. Szempruch, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

Olbrycht K., Odpowiedzialność reprezentantów nauk o wychowaniu w świetle nauczania Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Pelczar A., Odpowiedzialność uniwersytetów za staranną edukację narodu, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Przemówienie Ojca Świętego Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.

Szymański M., Czas dla księgowych, „Nowa Szkoła” 2010.

Thieme J., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.

Opublikowane
2013-06-30
Jak cytować
Śnieżyński, M. (2013). Umasowienie studiów wyższych – postęp czy regres kształcenia. Horyzonty Wychowania, 12(23), 183-194. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/513