The Popularization of Tertiary Education – Progress or Regress of Education

  • Marian Śnieżyński Jesuit University Ignatianum in Krakow, Faculty of Education, Institute of Educational Sciences e-mail: marian.sniezynski@ignatianum.edu.pl
Keywords: the popularization of higher education, educational aims, the process of education

Abstract

The article directs criticism at the system of the popularization of higher education and limiting it to quasi-production based on economic and market laws. The main drawbacks of contemporary education include:

– a low level of preparing applicants for admission to the university,

– test mania,

– the elimination of individual contacts (enrollment interviews) with applicants for admission to the university during enrollment,

– reducing requirements towards the students studying,

– lowering the level of lectures and tutorials.

References

Denek K., Ku poprawie jakości uniwersyteckiej edukacji, w: Edukacja jutra, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012.

Duda R., Spotkanie u św. Anny a uniwersytety, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Gajda J., Obniżenie poziomu życia naukowego, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society, red. E. Syrek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2010.

Możdżeń J., Edukacja jako produkt. O przyszłości uniwersytetów, w: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, red. J. Szempruch, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

Olbrycht K., Odpowiedzialność reprezentantów nauk o wychowaniu w świetle nauczania Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Pelczar A., Odpowiedzialność uniwersytetów za staranną edukację narodu, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Przemówienie Ojca Świętego Jana Pawła II, w: Posługa myślenia, red. B. Kalęba, Sz. Całek, Kraków 1997.

Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.

Szymański M., Czas dla księgowych, „Nowa Szkoła” 2010.

Thieme J., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.

Published
2013-06-30
How to Cite
Śnieżyński, M. (2013). The Popularization of Tertiary Education – Progress or Regress of Education. HORIZONS OF EDUCATION, 12(23), 183-194. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/513