Czynniki kształtujące aspiracje zawodowe młodzieży akademickiej w Nowym Sączu w kontekście wyzwań globalnego rynku pracy
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Zdiagnozowanie czynników kształtujących aspiracje zawodowe młodzieży akademickiej, z uwzględnieniem wymagań globalnego rynku pracy.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem publikacji jest zbadanie celów zawodowych młodzieży na tle wyzwań rynku pracy w wymiarze globalnym. W związku z powyższym w części empirycznej artykułu wykorzystano metodę badawczą ankietę skierowaną do młodzieży akademickiej, kończącej studia na poziomie studiów I stopnia w uczelni publicznej, która w nieodległym czasie będzie musiała podjąć decyzje dotyczące wyboru przyszłej pracy zawodowej, mając świadomość zarówno korzyści, jak i barier utrudniających funkcjonowanie młodego człowieka na globalnym rynku pracy.
PROCES WYWODU: Rozważania związane z opisywanym tematem opierają się z jednej strony na analizie literatury przedmiotu związanej z omawianą problematyką (aspekt teoretyczny publikacji), a z drugiej – na wynikach odpowiedzi uzyskanych od młodzieży akademickiej biorącej udział w badaniach empirycznych. Badania zostały przeprowadzone na potrzeby przygotowania niniejszej publikacji (aspekt praktyczny).
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Ogólne wyniki analizy naukowej wskazują, że w kontekście wyzwań globalnego rynku pracy, w kształtowaniu aspiracji zawodowych młodzieży akademickiej, wzrasta znaczenie czynników przedsiębiorczych wobec dotychczasowych społecznych i ekonomicznych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski sprowadzają się do stwierdzenia, że kształtowanie aspiracji zawodowych studentów jest w znacznym stopniu związane z różnorodnością sytuacji i zmian występujących na globalnym rynku pracy.
Bibliografia
Baca, A. (2002). Rola wiedzy w organizacji uczącej się. W: W. Bańka (red.), Wie¬dza w małej i średniej firmie. Płock: Szkoła Wyższa im. P. Włodkowica, 99-112.
Balcerzak, A.P. (2009). Wiedza i innowacje jako kluczowy czynnik rozwoju go¬spodarczego w XXI wieku. W: E. Okoń Horodyńska i R. Wisła (red.), Kapitał intelektualny i jego ochrona. Warszawa: Instytut Wiedzy, 3-22.
Boeri, T. i van Ours, J. (2011). Ekonomia niedoskonałych rynków pracy. Wpro¬wadzenie do wydania polskiego i redakcja naukowa M. Góra. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Bogaj, M. (2006a). Etyczne podstawy edukacji i świata pracy. W: A. Bogaj i S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 280-306.
Bogaj, A. (2006b). Szkoła w społeczeństwie obywatelskim. W: A. Bogaj i S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 11-37.
Dereń, A., Skonieczny, J. (2015). Kreatywna szkoła wyższa – nowy paradygmat. W: I. Dudzik Lewicka, H. Howaniec i W. Waszkielewicz (red.), Zarządza¬nie wiedzą i innowacje w organizacji. Bielsko Biała: Akademia Techniczno Humanistyczna, 177-189.
Duszczyk, M. (2012). Polska polityka imigracyjna a rynek pracy. Warszawa: Ofi¬cyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Famuła Jurczak, A. i Kowalski, M. (2010). Szkoła wobec (nie) pewnej rzeczywisto¬ści zawodowej. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 58-67.
Gałązka, M. (2015). Obraz młodego pokolenia w wynikach badań V edycji badań BKL. Personel i Zarządzanie, 5, 24-27.
Geise, M. (2015). Krajowe rynki pracy w praktyce współczesnego kapitalizmu. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Grodzka, B. (2010). Interpretacje aspiracji zawodowych młodzieży. Implikacje pedagogiczne. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 106-117.
Kabaj, M. (2012). Wpływ systemów kształcenia zawodowego na zatrudnienie i bezrobocie młodzieży. Projekt programu wdrożenia dualnego systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Kilar, W. i Rachwał, T. (2014). Postrzeganie zakładania własnej działalności go¬spodarczej jako przejaw postawy przedsiębiorczej studentów kierunków nie¬ekonomicznych. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 111-130.
Kosała, M. (2014). Badanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży jako fundament kształtowania postawy odpowiadającej wyzwaniom współczesnego świata. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 317-340.
Kotlorz, D. (2009). Wybrane aspekty deregulacji rynku pracy. W: D. Kotlorz (red.), Deregulacja rynku pracy i koszty pracy jako determinanty wzrostu zatrudnienia. Katowice: Akademia Ekonomiczna, 11-31.
Kucharski, M. (2012). Koncepcja flexicurity a elastyczne formy zatrudnienia na polskim rynku pracy. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Kulig Moskwa, K. i Strzelczyk A. (2014). Postawy i zachowania przedsiębiorcze studentów na przykładzie Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu – wyniki badań własnych. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 81-94.
Męcina, J. (2013). Niewykorzystane zasoby. Nowa polityka rynku pracy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Ostrowska, U. (2010). Edukacja jako proces przygotowania młodzieży do dorosłego życia i do pracy. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 78-92.
Polak, E. (2011). Wyzwania i zagrożenia dla rynku pracy na tle współczesnych przemian społeczno ekonomicznych. Wybrane zagadnienia. W: J. Jaworski (red.), Ekonomiczne i społeczno polityczne problemy współczesnej gospodarki.
Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa, 55-71.
Sladek, A. (2014). Przedsiębiorczość jako umiejętność życiowa istotna w plano¬waniu własnej przyszłości przez studentów. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 131-155.
Szulc, A. (2013). Przyczyny i skutki zatrudnienia nierejestrowanego w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
Tatarek, J. (2010). Przemiany w świecie pracy i edukacji po transformacji ustrojowej i ich wpływ na życie i aspiracje zawodowe obywateli. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku prac. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 49-57.
Urbaniec, M. (2014). Współczesne wyzwania edukacji na rzecz przedsiębiorczo¬ści w szkolnictwie wyższym. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 26, 209-230.
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 11-32.
Wiśniewski, J. (2011). Edukacja a rynek pracy w świetle reform edukacyjnych. W: J. Dobkowski (red.), Student i absolwent kierunku administracja na rynku pracy. Bydgoszcz: Kujawsko Pomorska Szkoła Wyższa, 69-85.
Zbierowski, P. (2014). Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów – wyniki badań. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 51-63.
Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10-23.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: