Czynniki kształtujące aspiracje zawodowe młodzieży akademickiej w Nowym Sączu w kontekście wyzwań globalnego rynku pracy
Abstract
CEL NAUKOWY: Zdiagnozowanie czynników kształtujących aspiracje zawodowe młodzieży akademickiej, z uwzględnieniem wymagań globalnego rynku pracy.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem publikacji jest zbadanie celów zawodowych młodzieży na tle wyzwań rynku pracy w wymiarze globalnym. W związku z powyższym w części empirycznej artykułu wykorzystano metodę badawczą ankietę skierowaną do młodzieży akademickiej, kończącej studia na poziomie studiów I stopnia w uczelni publicznej, która w nieodległym czasie będzie musiała podjąć decyzje dotyczące wyboru przyszłej pracy zawodowej, mając świadomość zarówno korzyści, jak i barier utrudniających funkcjonowanie młodego człowieka na globalnym rynku pracy.
PROCES WYWODU: Rozważania związane z opisywanym tematem opierają się z jednej strony na analizie literatury przedmiotu związanej z omawianą problematyką (aspekt teoretyczny publikacji), a z drugiej – na wynikach odpowiedzi uzyskanych od młodzieży akademickiej biorącej udział w badaniach empirycznych. Badania zostały przeprowadzone na potrzeby przygotowania niniejszej publikacji (aspekt praktyczny).
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Ogólne wyniki analizy naukowej wskazują, że w kontekście wyzwań globalnego rynku pracy, w kształtowaniu aspiracji zawodowych młodzieży akademickiej, wzrasta znaczenie czynników przedsiębiorczych wobec dotychczasowych społecznych i ekonomicznych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski sprowadzają się do stwierdzenia, że kształtowanie aspiracji zawodowych studentów jest w znacznym stopniu związane z różnorodnością sytuacji i zmian występujących na globalnym rynku pracy.
References
Baca, A. (2002). Rola wiedzy w organizacji uczącej się. W: W. Bańka (red.), Wie¬dza w małej i średniej firmie. Płock: Szkoła Wyższa im. P. Włodkowica, 99-112.
Balcerzak, A.P. (2009). Wiedza i innowacje jako kluczowy czynnik rozwoju go¬spodarczego w XXI wieku. W: E. Okoń Horodyńska i R. Wisła (red.), Kapitał intelektualny i jego ochrona. Warszawa: Instytut Wiedzy, 3-22.
Boeri, T. i van Ours, J. (2011). Ekonomia niedoskonałych rynków pracy. Wpro¬wadzenie do wydania polskiego i redakcja naukowa M. Góra. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
Bogaj, M. (2006a). Etyczne podstawy edukacji i świata pracy. W: A. Bogaj i S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 280-306.
Bogaj, A. (2006b). Szkoła w społeczeństwie obywatelskim. W: A. Bogaj i S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 11-37.
Dereń, A., Skonieczny, J. (2015). Kreatywna szkoła wyższa – nowy paradygmat. W: I. Dudzik Lewicka, H. Howaniec i W. Waszkielewicz (red.), Zarządza¬nie wiedzą i innowacje w organizacji. Bielsko Biała: Akademia Techniczno Humanistyczna, 177-189.
Duszczyk, M. (2012). Polska polityka imigracyjna a rynek pracy. Warszawa: Ofi¬cyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Famuła Jurczak, A. i Kowalski, M. (2010). Szkoła wobec (nie) pewnej rzeczywisto¬ści zawodowej. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 58-67.
Gałązka, M. (2015). Obraz młodego pokolenia w wynikach badań V edycji badań BKL. Personel i Zarządzanie, 5, 24-27.
Geise, M. (2015). Krajowe rynki pracy w praktyce współczesnego kapitalizmu. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Grodzka, B. (2010). Interpretacje aspiracji zawodowych młodzieży. Implikacje pedagogiczne. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 106-117.
Kabaj, M. (2012). Wpływ systemów kształcenia zawodowego na zatrudnienie i bezrobocie młodzieży. Projekt programu wdrożenia dualnego systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Kilar, W. i Rachwał, T. (2014). Postrzeganie zakładania własnej działalności go¬spodarczej jako przejaw postawy przedsiębiorczej studentów kierunków nie¬ekonomicznych. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 111-130.
Kosała, M. (2014). Badanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży jako fundament kształtowania postawy odpowiadającej wyzwaniom współczesnego świata. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 317-340.
Kotlorz, D. (2009). Wybrane aspekty deregulacji rynku pracy. W: D. Kotlorz (red.), Deregulacja rynku pracy i koszty pracy jako determinanty wzrostu zatrudnienia. Katowice: Akademia Ekonomiczna, 11-31.
Kucharski, M. (2012). Koncepcja flexicurity a elastyczne formy zatrudnienia na polskim rynku pracy. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Kulig Moskwa, K. i Strzelczyk A. (2014). Postawy i zachowania przedsiębiorcze studentów na przykładzie Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu – wyniki badań własnych. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 81-94.
Męcina, J. (2013). Niewykorzystane zasoby. Nowa polityka rynku pracy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Ostrowska, U. (2010). Edukacja jako proces przygotowania młodzieży do dorosłego życia i do pracy. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku pracy. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 78-92.
Polak, E. (2011). Wyzwania i zagrożenia dla rynku pracy na tle współczesnych przemian społeczno ekonomicznych. Wybrane zagadnienia. W: J. Jaworski (red.), Ekonomiczne i społeczno polityczne problemy współczesnej gospodarki.
Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa, 55-71.
Sladek, A. (2014). Przedsiębiorczość jako umiejętność życiowa istotna w plano¬waniu własnej przyszłości przez studentów. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 131-155.
Szulc, A. (2013). Przyczyny i skutki zatrudnienia nierejestrowanego w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
Tatarek, J. (2010). Przemiany w świecie pracy i edukacji po transformacji ustrojowej i ich wpływ na życie i aspiracje zawodowe obywateli. W: U. Paulińska (red.), Edukacja szansą aktywizacji lokalnego rynku prac. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko Mazurski, 49-57.
Urbaniec, M. (2014). Współczesne wyzwania edukacji na rzecz przedsiębiorczo¬ści w szkolnictwie wyższym. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 26, 209-230.
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 11-32.
Wiśniewski, J. (2011). Edukacja a rynek pracy w świetle reform edukacyjnych. W: J. Dobkowski (red.), Student i absolwent kierunku administracja na rynku pracy. Bydgoszcz: Kujawsko Pomorska Szkoła Wyższa, 69-85.
Zbierowski, P. (2014). Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów – wyniki badań. Horyzonty Wychowania, vol. 13, no. 28, 51-63.
Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10-23.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: