Routinen der Vielfalt: Praktiken der Anerkennung im pädagogischen Feld
Abstrakt
ABSTRACT
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to show that the concept of diversity has much more implications for schools and education than commonly assumed.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODOLOGY: Based on an evaluation research study (formative and summative) involving 20 schools at the elementary and secondary level, which have undergone a federal process of professional development findings are presented, which indicate that we need to be more strategic in terms of our research practices and dissemination when it comes to diversity.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION The paper introduces the concept of a critical theory of professional development in education, which includes the conceptual history approach and post structural points of view. The findings of an evaluation research study are then analysed. The exploration of the connections between diversity discourses and the challenges of the daily organisational and pedagogical routines completes the analysis.
RESEARCH RESULTS: For the results show that diversity management is becoming more and more of an issue. Further crucial points seem to be media relations and the competition between schools.
CONCLUSIONS, INNOVATION AND RECOMMENDATIONS:
Strengthening the competence of everybody involved and enabling transfer of knowledge is the key. Instead research tends to confront players with what they don’t know and can’t handle, often classifying their working approaches in an offensive way rather then supporting them by acknowledging their expertise in first place. The approach of a Critical Professional Development in Education could be the key
Bibliografia
Bourdieu, Pierre (1976[1972]): Entwurf einer Theorie der Praxis auf der ethnologischen Grundlage der kabylischen Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1. Aufl.
Charta des Zusammenlebens in Vielfalt (2015). Online abrufbar unter http://www.soziales.steiermark.at/cms/dokumente/11562700_108305469/4cfa1aba/Charta.pdf
Czejkowska, Agnieszka / Ortner, Rosemarie / Schaffer, Nicole / Seyss-Inquart, Julia (2013): Evaluationsforschungsstudie zum Projekt zusammen.lernen, graphisch gestaltet von Marianne Sorge. Unveröffentlichter Bericht, Graz.
Czejkowska, Agnieszka / Ortner, Rosemarie / Thuswald, Marion (2015): facing differences. Materialien für differenzsensible Vermittlung in pädagogischer Aus- und Weiterbildung. Wien: Löcker.
Dufour, Dany-Robert (20112003): Die Kunst, Köpfe zu schrumpfen. Die neue Knechtschaf des befreiten Menschn im Zeitalter des totalen Kapitalismus. Wien.
Deleuze, Gilles (1998): Postskriptum über die Kontrollgesellschaften, in: Ders.: Unterhandlungen. 1972-1990. Frankfurt am Main: Suhrkamp. S. 254-262.
Derrida, Jacques (1996): Randgänge der Philosophie. Wien: Passagen Verlag.
Eggers, Maureen Maisha (2010): Anerkennung Illegitimierung. Diversität als marktförmige Regulierung von Differenzmarkierungen. In: Broden, Anne/Mecheril Paul (Hg.): Rassismus bildet. Bildungswissenschaftliche Beiträge zu Normalisierung und Subjektivierung in der Migrationsgesellschaft.
Foucault, Michel (1982): Was ist Kritik? Berlin
Foucault, Michel (1995 [1975]): Überwachen und Strafen. Frankfurt am Main.
Haug, Frigga (2003): „Schaffen wir einen neuen Menschentyp“. Von Henry Ford zu Peter Hartz, in: Das Argument 252, 606–617.
Mecheril, Paul; / Dirm, İnci / Gomolla, Mechtild / Hornberg, Sabine / Stojanov, Krassimir (Hg.) (2010). Spannungsverhältnisse. Assimilationsdiskurse und interkulturell-pädagogische Forschung. Münster: Waxmann.
Mecheril, Paul (2014). Kritik als Leitlinie (migrations)pädagogischer Forschung. In: Ziegler, Albert / Zwick Elisabeth (Hg.). Theoretische Perspektiven der modernen Pädagogik. Münster: LIT-Verlag.
Reichenbach, Roland (2003): Pädagogischer Kitsch. Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 6, S. 775-789
Schatzki, Thodore R. (1996): Social Practices A Wittgensteinian Approach to Human Activity and the Social. New York: Cambridge University Press.
Seyss-Inquart, Julia (Hg.): (2013): schule vermitteln. Kritische Beiträge zur Pädagogischen Professionalisierung. Wien: Löcker.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: