Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie
Abstrakt
W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki zyskującego w ostatnim czasie na popularności nowego modelu nauczania nazwanego konektywizmem. Autorka prezentuje, na czym polega kształcenie oparte na konektywizmie, i wyjaśnia, czym ono się różni od wcześniej funkcjonujących paradygmatów – behawioryzmu, kognitywizmu i konstrukcjonizmu. W publikacji zawarto również krytykę konektywizmu, wraz z próbą wskazania, jakie zagrożenia oraz wątpliwości rodzi upowszechnienie tego typu edukacji.
Bibliografia
Batorowska H., Konektywizm w kontekście kształcenia kompetencji informacyjnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2012.
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Bauerlein M., The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future, Penguin/Tarcher, New York 2001.
Bulira W., Konstruktywizm społeczny Charlesa Taylora, w: Charlesa Taylora wizja nowoczesności. Rekonstrukcje i interpretacje, red. Ch. Garbowski, J. Hudzik, J. Kłos, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.
Driscoll M., Psychology of Learning for Instruction, MA, Allyn & Bacon, Needham Heights 2000.
Gonzalez C., The Role of Blended Learning in the World of Technology, 2004, <http://www.unt.edu/benchmarks/archives/2004/september04/eis.htm>.
Gregorczyk G., Konektywizm – model uczenia się w epoce cyfrowej, w: E-learning wyzwaniem dla bibliotek, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.
Kołodziejczyk W., Edukacja 2.0 – wyzwaniem dla współczesnej szkoły, <http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2010/02/edukacja-20-wyzwaniem-dla- wspoczesnej.html>.
Levy P., Collective Inteligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Persues Books, Cambridge 1997.
M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu, red. L. Hojnacki, Think Global sp. z o.o.,Warszawa 2011.
Morbitzer J., Szkoła w pułapce internetu, 2010, <http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/morbitz.pdf>.
Nietzsche F., Niewczesne rozważania, Zielona Sowa, Kraków 2003.
Ogburn W., Hipoteza opóźnienia kulturowego, w: Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania i J. Szacki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, 2001, <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digita %20Immigrants%20-%20Part1.pdf>.
Sawiński J., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077> (dostęp: 24.05.2015).
Siemens G., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age, 2004, <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>.
Sparrow B., Liu J., Wegner D.M., Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips, „Science” 2011, vol. 333.
Stawiński P., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077-konektywizm-czyli-rewolucja-w-uczeniu-sie>.
Stephenson K., What Knowledge Tears Apart, Networks Make Whole, 2004, <http://www.netform.com/html/icf.pdf> (dostęp: 26.05.2015).
Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, IFiS PAN, Warszawa 2012.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Wenta K., Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: