Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie
Abstract
W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki zyskującego w ostatnim czasie na popularności nowego modelu nauczania nazwanego konektywizmem. Autorka prezentuje, na czym polega kształcenie oparte na konektywizmie, i wyjaśnia, czym ono się różni od wcześniej funkcjonujących paradygmatów – behawioryzmu, kognitywizmu i konstrukcjonizmu. W publikacji zawarto również krytykę konektywizmu, wraz z próbą wskazania, jakie zagrożenia oraz wątpliwości rodzi upowszechnienie tego typu edukacji.
References
Batorowska H., Konektywizm w kontekście kształcenia kompetencji informacyjnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2012.
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Bauerlein M., The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future, Penguin/Tarcher, New York 2001.
Bulira W., Konstruktywizm społeczny Charlesa Taylora, w: Charlesa Taylora wizja nowoczesności. Rekonstrukcje i interpretacje, red. Ch. Garbowski, J. Hudzik, J. Kłos, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.
Driscoll M., Psychology of Learning for Instruction, MA, Allyn & Bacon, Needham Heights 2000.
Gonzalez C., The Role of Blended Learning in the World of Technology, 2004, <http://www.unt.edu/benchmarks/archives/2004/september04/eis.htm>.
Gregorczyk G., Konektywizm – model uczenia się w epoce cyfrowej, w: E-learning wyzwaniem dla bibliotek, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.
Kołodziejczyk W., Edukacja 2.0 – wyzwaniem dla współczesnej szkoły, <http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2010/02/edukacja-20-wyzwaniem-dla- wspoczesnej.html>.
Levy P., Collective Inteligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Persues Books, Cambridge 1997.
M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu, red. L. Hojnacki, Think Global sp. z o.o.,Warszawa 2011.
Morbitzer J., Szkoła w pułapce internetu, 2010, <http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/morbitz.pdf>.
Nietzsche F., Niewczesne rozważania, Zielona Sowa, Kraków 2003.
Ogburn W., Hipoteza opóźnienia kulturowego, w: Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania i J. Szacki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, 2001, <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digita %20Immigrants%20-%20Part1.pdf>.
Sawiński J., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077> (dostęp: 24.05.2015).
Siemens G., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age, 2004, <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>.
Sparrow B., Liu J., Wegner D.M., Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips, „Science” 2011, vol. 333.
Stawiński P., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077-konektywizm-czyli-rewolucja-w-uczeniu-sie>.
Stephenson K., What Knowledge Tears Apart, Networks Make Whole, 2004, <http://www.netform.com/html/icf.pdf> (dostęp: 26.05.2015).
Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, IFiS PAN, Warszawa 2012.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Wenta K., Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: