Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie
Abstract
W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki zyskującego w ostatnim czasie na popularności nowego modelu nauczania nazwanego konektywizmem. Autorka prezentuje, na czym polega kształcenie oparte na konektywizmie, i wyjaśnia, czym ono się różni od wcześniej funkcjonujących paradygmatów – behawioryzmu, kognitywizmu i konstrukcjonizmu. W publikacji zawarto również krytykę konektywizmu, wraz z próbą wskazania, jakie zagrożenia oraz wątpliwości rodzi upowszechnienie tego typu edukacji.
References
Batorowska H., Konektywizm w kontekście kształcenia kompetencji informacyjnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2012.
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.
Bauerlein M., The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future, Penguin/Tarcher, New York 2001.
Bulira W., Konstruktywizm społeczny Charlesa Taylora, w: Charlesa Taylora wizja nowoczesności. Rekonstrukcje i interpretacje, red. Ch. Garbowski, J. Hudzik, J. Kłos, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.
Driscoll M., Psychology of Learning for Instruction, MA, Allyn & Bacon, Needham Heights 2000.
Gonzalez C., The Role of Blended Learning in the World of Technology, 2004, <http://www.unt.edu/benchmarks/archives/2004/september04/eis.htm>.
Gregorczyk G., Konektywizm – model uczenia się w epoce cyfrowej, w: E-learning wyzwaniem dla bibliotek, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.
Kołodziejczyk W., Edukacja 2.0 – wyzwaniem dla współczesnej szkoły, <http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2010/02/edukacja-20-wyzwaniem-dla- wspoczesnej.html>.
Levy P., Collective Inteligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Persues Books, Cambridge 1997.
M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu, red. L. Hojnacki, Think Global sp. z o.o.,Warszawa 2011.
Morbitzer J., Szkoła w pułapce internetu, 2010, <http://www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/morbitz.pdf>.
Nietzsche F., Niewczesne rozważania, Zielona Sowa, Kraków 2003.
Ogburn W., Hipoteza opóźnienia kulturowego, w: Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania i J. Szacki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, 2001, <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digita %20Immigrants%20-%20Part1.pdf>.
Sawiński J., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077> (dostęp: 24.05.2015).
Siemens G., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age, 2004, <http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm>.
Sparrow B., Liu J., Wegner D.M., Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips, „Science” 2011, vol. 333.
Stawiński P., Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, 2010, <http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077-konektywizm-czyli-rewolucja-w-uczeniu-sie>.
Stephenson K., What Knowledge Tears Apart, Networks Make Whole, 2004, <http://www.netform.com/html/icf.pdf> (dostęp: 26.05.2015).
Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, IFiS PAN, Warszawa 2012.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Wenta K., Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: