Nowe tendencje w kształceniu innowacyjnych przedsiębiorców
Abstrakt
Po 2000 r. pojawiły się nowe koncepcje i podbudowane teoretycznie recepty na uruchomienie nowego biznesu, które próbowały wyjaśniać dlaczego znacząca liczba początkujących przedsiębiorców nie podejmuje decyzji zgodnie z modelem sekwencyjnym (procesowym), którego kwintesencją jest biznesplan. Do tych nowych koncepcji należą: teoria effektuacji, lean startup oraz born to flip.
Najnowsze wyniki badań nad procesem zakładania nowych firm nie pozostały bez wpływu na metody szkolenia kandydatów na przedsiębiorców. W powszechnym odczuciu metoda, w której centralnym narzędziem jest biznesplan nie sprawdza się. W artykule przedstawiono konkretny przykład programu szkolenia innowacyjnych przedsiębiorców opartego na metodologii lean startup, którego autorem jest S. Blank i wdrożonego na najlepszych amerykańskich uniwersytetach (University of California, Columbia University, Stanford University). Doświadczenia amerykańskie zostały wykorzystane w Polsce w szkoleniu zrealizowanym na zlecenie Centrum Przedsiębiorczości Smolna urzędu miasta Warszawa, w okresie listopad-grudzień 2015 r. Spośród 25 zgłoszonych projektów wybrano 10 dwuosobowych zespołów, a następnie przeprowadzono dwuetapowe szkolenie z wywiadami, sesją mentorską oraz tzw. Demo Day na zakończenie.
W podsumowaniu przedstawiamy główne wnioski oraz rekomendacje dotyczące kształtowania kompetencji przedsiębiorczych w ramach programów edukacyjnych i szkoleniowo doradczych dla innowacyjnych przedsiębiorców. Niezależnie od konkretnych form i technik szkolenia kandydatów na przedsiębiorców, szczególnego znaczenia nabierają kompetencje przedsiębiorcze, takie jak otwartość na współpracę z klientami i partnerami biznesowymi, a także elastyczność działania przejawiająca się w umiejętnym dostosowaniu oferty produktowej do zmieniających się potrzeb odbiorców oraz szybkie reagowanie na zagrożenia ale i pojawiające się nowe możliwości, wynikające ze współpracy z partnerami.
Bibliografia
Blank, S. (2013) Why the Lean-Start-up Changes Everything, Harvard Business Review, May, s. 3–9.
Blank, S., & Dorf, B. (2013). Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Helion.
Cieślik, J. (2006) Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, WAIP: Warszawa.
Henrekson, M., & Sanandaji, T. (2014). Small business activity does not measure entrepreneurship. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(5), 1760-1765.
Kurczewska, A. (2012). W jaki sposób myślą przedsiębiorcy?–czyli "Jeśli mogę kontrolować przyszłość, nie muszę jej przewidywać". e-mentor, 5, 20-24.
Mäkimurto-Koivumaa, S., & Puhakka, V. (2013). Effectuation and causation in entrepreneurship education. International Journal of Entrepreneurial Venturing,5(1), 68-83.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Ries, E. (2012) Metoda Lean Startup, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Sarasvathy, S. (2001) Causation and effectuation: toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency, Academy of Management Review, 26(2), s. 243–263.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: