Nowe tendencje w kształceniu innowacyjnych przedsiębiorców
Abstract
Po 2000 r. pojawiły się nowe koncepcje i podbudowane teoretycznie recepty na uruchomienie nowego biznesu, które próbowały wyjaśniać dlaczego znacząca liczba początkujących przedsiębiorców nie podejmuje decyzji zgodnie z modelem sekwencyjnym (procesowym), którego kwintesencją jest biznesplan. Do tych nowych koncepcji należą: teoria effektuacji, lean startup oraz born to flip.
Najnowsze wyniki badań nad procesem zakładania nowych firm nie pozostały bez wpływu na metody szkolenia kandydatów na przedsiębiorców. W powszechnym odczuciu metoda, w której centralnym narzędziem jest biznesplan nie sprawdza się. W artykule przedstawiono konkretny przykład programu szkolenia innowacyjnych przedsiębiorców opartego na metodologii lean startup, którego autorem jest S. Blank i wdrożonego na najlepszych amerykańskich uniwersytetach (University of California, Columbia University, Stanford University). Doświadczenia amerykańskie zostały wykorzystane w Polsce w szkoleniu zrealizowanym na zlecenie Centrum Przedsiębiorczości Smolna urzędu miasta Warszawa, w okresie listopad-grudzień 2015 r. Spośród 25 zgłoszonych projektów wybrano 10 dwuosobowych zespołów, a następnie przeprowadzono dwuetapowe szkolenie z wywiadami, sesją mentorską oraz tzw. Demo Day na zakończenie.
W podsumowaniu przedstawiamy główne wnioski oraz rekomendacje dotyczące kształtowania kompetencji przedsiębiorczych w ramach programów edukacyjnych i szkoleniowo doradczych dla innowacyjnych przedsiębiorców. Niezależnie od konkretnych form i technik szkolenia kandydatów na przedsiębiorców, szczególnego znaczenia nabierają kompetencje przedsiębiorcze, takie jak otwartość na współpracę z klientami i partnerami biznesowymi, a także elastyczność działania przejawiająca się w umiejętnym dostosowaniu oferty produktowej do zmieniających się potrzeb odbiorców oraz szybkie reagowanie na zagrożenia ale i pojawiające się nowe możliwości, wynikające ze współpracy z partnerami.
References
Blank, S. (2013) Why the Lean-Start-up Changes Everything, Harvard Business Review, May, s. 3–9.
Blank, S., & Dorf, B. (2013). Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Helion.
Cieślik, J. (2006) Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, WAIP: Warszawa.
Henrekson, M., & Sanandaji, T. (2014). Small business activity does not measure entrepreneurship. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(5), 1760-1765.
Kurczewska, A. (2012). W jaki sposób myślą przedsiębiorcy?–czyli "Jeśli mogę kontrolować przyszłość, nie muszę jej przewidywać". e-mentor, 5, 20-24.
Mäkimurto-Koivumaa, S., & Puhakka, V. (2013). Effectuation and causation in entrepreneurship education. International Journal of Entrepreneurial Venturing,5(1), 68-83.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Ries, E. (2012) Metoda Lean Startup, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Sarasvathy, S. (2001) Causation and effectuation: toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency, Academy of Management Review, 26(2), s. 243–263.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: