Samotność i osamotnienie w procesie autorealizacji
Abstract
W artykule podejmiemy refleksję wokół samotności i osamotnienia jako doświadczeń obecnych niemal na każdym etapie życia człowieka. Zdefiniujemy określenie samotność, osamotnienie, samotny w aspekcie negatywnym i pozytywnym. Przybliżymy tę problematykę w kontekście uwarunkowań społecznych oraz działalności edukacyjnej. Zatrzymamy się również nad znaczeniem i rolą religijnego przeżywania i przezwyciężania samotności. Podkreślimy, że proces autorealizacji stanowi przestrzeń do tego, aby człowiek stawał się osobą twórczą i pozytywnie podchodził do otaczającej rzeczywistości świata i ludzi oraz wyzwalał się z przeświadczenia, że samotność i osamotnienie tylko i wyłącznie mu doskwierają.
The article undertakes a reflection around loneliness and solitude, as an experience present at nearly every stage of human life. It defines the notion of loneliness, solitude, lonely from both negative and positive aspect. It introduces these issues in the context of social determinants and educational activity. Moreover, the significance and role of religious experiencing and overcoming loneliness are discussed. It is emphasized that the process of self-realization provides space for men to become creative beings and to approach the surrounding reality of the world and people in a positive way as well as to free themselves from the conviction that loneliness and solitude does affect contemporary man exclusively.
References
Bajkowski T., Samotność dziecka w rodzinie, w: W służbie dziecku, Tom II, pod red. ks. J. Wilka SDB, Lublin 2003, s. 433-439.
Chałas K., Samotność a osiągnięcia edukacyjne wychowanka, w: U podstaw dialogu o edukacji, red. naukowa A. Karpińska, Trans Humana, Białystok 2003, s. 181-196.
Chałas K., Samotność dziecka i jej aspekty pedagogiczne, w: Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej, pod red. J. Kuźmy i J. Morbitzera, tom I, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 111-120.
Dubas E., Samotność i osamotnienie jako wyzwanie dla dzisiejszej edukacji, w: Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei, pod red. T. Borowskiej, Impuls, Kraków 2002, s. 95-104.
Dubas E., Samotność i osamotnienie świetle dyskusji grupowej (w wypowiedziach uczestników Stowarzyszenia Seniorów „Nie jesteś sam” osiedla Stoki w Łodzi), w: Przygotowanie do życia na emeryturze. Kształcenie wykładowców w ramach współpracy Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu Lumiére, pod red. B. Juraś-Krawczyk, Łódź 2000, s. 64-73.
Łopatkowa M., Samotność dziecka, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Wyd. Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 2007.
Samotność i osamotnienie, pod red. M. Szyszkowskiej, Instytut Wyd. Związków Zawodowych, Warszawa 1988.
Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, pod red. Piotra Domerackiego i Włodzimierza Tyburskiego, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2006.
Żeromska-Charlińska J., Śniadkowski M., Samotność emocjonalna młodzieży jako sytuacja graniczna, w: Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009, s. 215-225.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: