Ehrhardt Ch., Religion, Bildung und Erziehung bei Schleiermacher. Eine Analyse der Beziehungen und des Widerstreits zwischen den „Reden über die Religion” und den „Monologen”,
Abstract
Praca monografi czna Christiane Ehrhardt dotyczy dwóch dzieł mało znanego w Polsce teologa, fi lozofa i pedagoga, Friedricha Daniela Ernsta Schleiermachera (1768-1834). Ale nie z tego powodu może wydawać się polskiemu czytelnikowi nieco zaskakująca. Inną przyczyną jest to, że dotyczy ona problemu, który, zdaniem niektórych pedagogów, wykracza poza ramy naukowej wiedzy o wychowaniu i należy raczej do dziedziny katechetyki lub którejś z pedagogik religijnych (katolickiej bądź protestanckiej). Filozofka wychowania z Berlina rozważa bowiem poglądy autora Teorii wychowania 1 w odniesieniu do relacji między religią a wychowaniem i kształceniem. Nietypowe jest również to, że swoje badania określa mianem „systematycznych”.Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: