Stuart Hart, Cynthia Price Cohen, Martha Farrell Erickson, Målfrid Flekkøy, Prawa dzieci w edukacji
Abstract
Prawa dziecka w systemie edukacji to istotne zagadnienie, z którym przychodzi się mierzyć nie tylko władzom oświatowym, współczesnym pedagogom, nauczycielom, wychowawcom, ale także samym uczniom i ich rodzicom. O ile w kwestii prawa dziecka do edukacji większość podmiotów odpowiedzialnych za kształcenie i wychowanie jest zgodnych, o tyle idea praw dziecka w edukacji budzi liczne kontrowersje i dyskusje, w których wciąż więcej jest niejasności i emocji, niż rzetelnej wiedzy i umiejętności. W świadomości wielu nauczycieli i pedagogów, a także władz oświatowych, mówienie o prawach dziecka, jakie posiada ono, będąc uczestnikiem procesu edukacji, postrzegane jest jako zagrożenie tradycyjnego rozumienia ról społecznych nauczyciela i ucznia, a także dziecka i rodzica. Zdając sobie sprawę z tych przed-sądów społecznych istniejących również w świadomości pedagogicznej, należy pod jąć próbę przeciwstawienia im rzetelnej wiedzy na temat interpretacji wolności dzieci, historii ewolucji ich praw, procesu kształtowania się międzynarodowych standardów praw dzieci do edukacji wraz z przykładami dobrych praktyk z zakresu realizacji idei praw dziecka w systemie edukacji innych państw.Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: