Stuart Hart, Cynthia Price Cohen, Martha Farrell Erickson, Målfrid Flekkøy, Prawa dzieci w edukacji
Abstract
Prawa dziecka w systemie edukacji to istotne zagadnienie, z którym przychodzi się mierzyć nie tylko władzom oświatowym, współczesnym pedagogom, nauczycielom, wychowawcom, ale także samym uczniom i ich rodzicom. O ile w kwestii prawa dziecka do edukacji większość podmiotów odpowiedzialnych za kształcenie i wychowanie jest zgodnych, o tyle idea praw dziecka w edukacji budzi liczne kontrowersje i dyskusje, w których wciąż więcej jest niejasności i emocji, niż rzetelnej wiedzy i umiejętności. W świadomości wielu nauczycieli i pedagogów, a także władz oświatowych, mówienie o prawach dziecka, jakie posiada ono, będąc uczestnikiem procesu edukacji, postrzegane jest jako zagrożenie tradycyjnego rozumienia ról społecznych nauczyciela i ucznia, a także dziecka i rodzica. Zdając sobie sprawę z tych przed-sądów społecznych istniejących również w świadomości pedagogicznej, należy pod jąć próbę przeciwstawienia im rzetelnej wiedzy na temat interpretacji wolności dzieci, historii ewolucji ich praw, procesu kształtowania się międzynarodowych standardów praw dzieci do edukacji wraz z przykładami dobrych praktyk z zakresu realizacji idei praw dziecka w systemie edukacji innych państw.Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: