Wychowanie narodowe a wychowanie państwowe
Abstract
Sens wychowania patriotycznego rzadko bywa dzisiaj kwestionowany wprost; dyskusja dotyczy co najwyżej formy, treści i znaczenia tego aspektu edukacji. Wśród wielu wypowiedzi na ten temat znajdziemy także głos Jana Pawła II, który przypisywał patriotyzmowi wysoką rangę, zwracając przy tym uwagę na zagrożenie płynące ze strony nacjonalizmu, który defi niował, zgodnie z polską praktyką językową, jako narodowy egoizm. Analogiczne stanowisko zajmuje Jan Nowak-Jeziorański, przeprowadzając ostrą granicę między patriotyzmem a nacjonalizmemCopyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: