Pedagogia i pedagogika jezuicka – w poszukiwaniu inspiracji dla współczesnego wychowania
Abstract
Czytelnikowi należy się na początku kilka wyjaśnień związanych
z użyciem w tytule określonych terminów. Niektóre z nich
zyskały bowiem wiele znaczeń i mogą być odczytane wbrew
przyjętym intencjom. Słowo pedagogia będzie tu oznaczało –
zgodnie z tym, co sugerowali starożytni Grecy – dzieło wychowywania,
czynności wychowawcze 1. Podążając
za myśleniem starożytnych przyjęto, iż pokrewny pedagogii termin
pedagogika określa refl eksję o wychowaniu i będącą jej
wynikiem wiedzę na jego temat 2. Jest to bardzo szerokie ujęcie
pedagogiki. Dlatego dodajmy od razu, iż kryje ono w sobie
szereg odmian wiedzy o wychowaniu: wiedzę potoczną, wiedzę
osobistą, różne ideologie, myśl literacką, naukę (w tym refl eksję
fi lozofi czną), wiedzę technologiczną, sztukę pedagogiczną.
Pomiędzy pedagogią a pedagogiką dochodzi do złożonych
relacji, właściwych dla związków pomiędzy myślą i działaniem
ludzkim.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: