Rola wyższych uczelni katolickich z perspektywy pontyfikatu Jana Pawła II
Abstract
Pragnę wyrazić wdzięczność Jezuitom w Polsce za zaproszenie
mnie w ramach centralnych obchodów Jubileuszu związanego
z 450. rocznicą śmierci św. Ignacego oraz 500. rocznicą urodzin
św. Franciszka Ksawerego i bł. Piotra Fabera. Może dziwić kogoś,
dlaczego Jezuici polscy zaprosili właśnie mnie. Wydaje się, że
motywem jest to, iż jestem bardzo mocno związany z tym Zakonem,
zwłaszcza na poziomie akademickim, a w związku z tym
także bardzo serdecznymi kontaktami osobistymi. Odbyłem bowiem
studia na Wydziale Prawa Kanonicznego Papieskiego Uniwersytetu
Gregoriańskiego w Rzymie, który – jak podkreślił Jan Paweł
II – zrodził się „z apostolskiej gorliwości św. Ignacego Loyoli” .1
Na tym uniwersytecie zdobyłem kolejne stopnie naukowe, a następnie
przez ponad 25 lat byłem jego wykładowcą, pracując
jednocześnie w Najwyższym Trybunale Sygnatury Apostolskiej.
Jest to więc w pewnym stopniu „mój” uniwersytet,moja Alma Mater
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: