Kiedy dobro przestaje nim być... Kilka refleksji na temat bezistocia religii
Abstract
Manfred Deselaers, spoglądający na życie komendanta obozu
koncentracyjnego Auschwitz w kategoriach ludzkiego dramatu,
zachęca czytelnika do refleksji sięgającej poza samą dramatyczną
postać. Wedle autora historia Rudolfa Hössa
daje do myślenia o roli miłości w świecie zła, skłania do zastanowienia
nad ludzkością, która została zraniona w fałszywym
katolickim wychowaniu, która została unicestwiona w nieludzkim
systemie.
Współczesne uwarunkowania społeczno-polityczne dają nadzieję,
że ów nieludzki system, oparty na narodowo-socjalistycznej
ideologii, jak i cała koszmarna rzeczywistość totalitaryzmów, nigdy
nie powrócą. Religijność jednak, która rani, jest w mniejszym
lub większym stopniu nieustannie naszym udziałem. Myślę tutaj
o religijności, która zamiast wyzwalać człowieka, pogrąża go, która
nie przez przypadek łamie trzcinę nadłamaną i gasi knot
niedopalony...
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: