Malarstwo Stanisława Rodzińskiego
Abstract
Malarstwo Stanisława Rodzińskiego stanowi zupełnie określoną,
właściwie łatwą do scharakteryzowania wielkość artystyczną.
Jak zawsze, tak i w tym przypadku, najwłaściwiej będzie – ażeby
uzyskać obiektywną wizję – spojrzeć na to malarstwo na tle
współczesnych wydarzeń. W szerokim kontekście XX wieku,
a w węższym kontekście naszego dziesięciolecia, można powiedzieć,
najpierw w sensie negatywnej eliminacji, kim Rodziński
jako malarz nie jest, a następnie – już z dużą dozą pewności
i obiektywizmu – kim jest jako artysta. Otóż nie jest abstrakcjonistą
ani nikim, kto miałby jakieś powiązania z racjonalistycznym,
analitycznym nurtem myśli plastycznej naszego stulecia.
Nie znam żadnej jego malarskiej realizacji, która dawałaby powody,
by przypuszczać, że w jakikolwiek sposób jest do tego
nurtu zbliżony. To stwierdzenie przyda się nam nieco później,
kiedy od selekcji „negatywnej” przejdziemy do próby „pozytywnego”
opisu jego sztuki.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: