Nadzieje i zagrożenia globalizacji
Abstract
Współczesna szkoła jest całkowicie nieprzygotowana na przyjęcie
paradygmatu wychowania globalnego. Ukształtowana jest
przez kulturę lokalną. Dobrze służy tej właśnie kulturze i społeczeństwu,
w którym funkcjonuje. Aktywnie tworzy kulturę lokalną
i ład społeczeństwa lokalnego. Bardzo dobrze się sprawdziła
jako preceptor kultury i problematyki ogólnoświatowej. To
właśnie szkoła z zaścianków lokalnego kręgu wyprowadzała
młodzież w szeroki świat, uczyła go poznawać i rozumieć. Ale
czyniła to kreując swoisty dualizm rzeczywistości i jej poznania:
na otoczenie i krąg świata swojego i świata innego, obcego. Tymczasem
w koncepcji globalizacji nie ma dychotomii i świata
swojego i obcego. Jest jeden ważny świat: produkcji, rywalizacji
i konsumpcji. Szkoła nie jest ani gotowa do funkcjonowania
w takich warunkach, ani do służby takiej strategii. Dlatego jednym
z ważnych postulatów polityki oświatowej globalizacji jest
skracanie okresów studiowania i nacisk na instrumentalny sens
edukacji.
Można
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: