Synergia rodziny i szkoły – niektóre konteksty teoretyczne i praktyka
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba syntetycznego przedstawienia obszarów problemowych i wskazanie zagadnień, jakie pojawiają się na horyzoncie określenia „synergia rodziny i szkoły”.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytanie problemowe sformułowano następująco: jakie zagadnienia uwzględniane są w pedagogicznym namyśle nad synergią rodziny i szkoły? W artykule podjęto próbę określenia kierunków analiz (kontekstów) teoretycznych i zarysowania praktycznych odniesień w problematyce synergii rodziny i szkoły. Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcji i rekonstrukcji treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień.
PROCES WYWODU: Realizacja celu i odpowiedź na pytanie problemowe jest ujęta w procesie wywodu, na który składa się: wprowadzenie w zagadnienie, zaprezentowanie rozumienia synergii rodziny i szkoły, wybranych jej kontekstów oraz teoretycznych modeli i zasad. Następnie przedstawiono przykład badań i wyniki obrazujące niektóre kwestie dotyczące synergii rodziny i szkoły.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Refleksja nad podjętą problematyką wskazuje na wielowymiarowość analizowanego obszaru, prezentowane modele świadczą o zróżnicowaniu w obrębie badanej rzeczywistości, a wyniki przykładowych badań sugerują zachodzące zmiany w niektórych wymiarach współdziałania rodziny i szkoły.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Istnieje potrzeba prygotowania uniwersalnych opracowań i modeli synergii rodziny i szkoły oraz konieczność projektowania wąskich programów realizowanych w szkołach. W obliczu nowych wyzwań edukacyjnych, w czasach zmiany społecznej należy rozwijać wiedzę, umiejętności i kompetencje studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich w celu skutecznego podejmowania współdziałania z rodziną.
References
Brzezińska, A. (2003). Modele i strategie badania zmiany rozwojowej. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 1. Gdańsk: GWP, 238‑256.
Brzezińska, A. (2003). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: GWP, 227‑257.
Dziaczkowska, L. (2016). Wspólnota. W: K. Chałas i A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, 1344‑1349.
Gurba, E. (2001). Wczesna dorosłość. W: B. Harwas‑Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 202‑234.
Havighurst, R.J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longmans & Greek.
Janke, A.W. (2002). Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XXI wieku. Perspektywy zmiany społecznej w edukacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im Kazimierza Wielkiego.
Lulek, B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Lulek, B. i Reczek‑Zamróz, Ł. (2014). Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Dylemat czasu przemian. Rzeszów: Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej.
Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mendel, M. (2000). Rodzice w szkole. Program budowania partnerstwa rodzina – szkoła – gmina. W: M. Mendel (red.), W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Nalaskowski, A. (2009). Pedagogiczne złudzenia, zamyślenia, fikcje. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Opozda, D. (2009). Współpraca rodziny i szkoły – o lepszą jakość relacji rodzice – nauczyciele. Pedagogia Christiana, 1/23, 137‑147.
Opozda, D. (2012). Changes in the Rlationship between the Family and the School. Abilities and the Boundary Conditions in People’s Development. W: E. Domagała‑Zyśk, D. Bis i A. Rynio (red.), Social and Educational Support in Life‑long Human Development. Lublin: Wydawnictwo KUL, 61‑81.
Opozda, D. (2012). (Nie)codzienność współpracy rodziny i szkoły w warunkach zmiany społecznej – w kierunku konceptualizacji przedmiotu badań. W: A. Popławska (red.), Oblicza edukacji w zmieniającym się społeczeństwie.
Białystok: Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 65‑82.
Sowińska, O.I. (2016). Współpraca rodziców i szkoły. Obszary, rodzaje i wyzwania edukacyjne. Lublin: niepublikowana praca magisterska, archiwum KPR, IP KUL.
Słownik języka polskiego. (1996). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski, B. (2004). Możliwości rozpoznawania sensu współdziałania szkoły rodziców i uczniów w społeczeństwie wolnorynkowym. W: I. Nowosad i M.J. Szymański (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza, Kraków: Wydawnictwo AP.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: