Nadzieje i zagrożenia globalizacji*
Abstract
Pojęcie globalizacji zadomowiło się w naszej świadomości
jako termin określający procesy gospodarcze. Najbogaciej też
jest opisywane, dokumentowane i interpretowane przez ekonomistów.
Trudno wyznaczyć precyzyjne granice czasowe powstania
lub kształtowania się zjawisk gospodarczej globalizacji.
Pierwotnych postaci globalizacji, jej archetypów wielu badaczy
dopatruje się już u Fenicjan, w starożytnym Rzymie, w średniowieczu.
Nie ulega natomiast wątpliwości, że ład gospodarczy
kształtowany po drugiej wojnie światowej nosił znamiona ładu
globalnego. Najpierw w skali regionalnej: Europy Zachodniej,
części Azji, Ameryki Północnej, a po rozpadzie ideologicznej
dychotomii świata w ostatnich 10-leciach XX wieku nabrał cech
ogólnoświatowych. Na progu XXI wieku rozwinął się w nieograniczony
żadnymi limitami geograficznymi lub ideologicznymi
system funkcjonowania gospodarki nazwanej przez badaczy
i analityków „ekonomią ery globalizacji”.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: