Wkład Jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami
Abstract
Dwanaście lat temu pojawiła się na rynku wydawniczym
książka Jezuici a kultura polska, którą można uznać za przełomową
w dziedzinie badań nad historią owianego czarną legendą
Towarzystwa Jezusowego. Publikacja ta, wydana pod redakcją
ks. Ludwika Grzebienia SJ i ks. Stanisława Obirka SJ, zawiera
materiały sympozjum, które odbyło się w Krakowie w dniach
15-17 lutego 1991 roku, z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin
Ignacego Loyoli (1491-1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa
Jezusowego (1540-1990). Obrady sympozjum, które zgromadziło
naukowców reprezentujących różne uczelnie, zarówno państwowe
jak i kościelne, toczyły się w atmosferze przemian zainicjowanych
przez NSZZ „Solidarność” oraz po ustaleniach Okrągłego
Stołu. Sympozjum stało się płaszczyzną swobodnej wymiany
poglądów i myśli uczonych zajmujących się historią Towarzystwa
Jezusowego na ziemiach Rzeczypospolitej.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: