Dialog ekumeniczny – konieczna droga
Abstract
„Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej
Emaus, oddalonej sześćdziesiąt stadiów od Jerozolimy. Rozmawiali
oni z sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. Gdy tak
rozmawiali i rozprawiali z sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł
z nimi. Lecz oczy ich były niejako na uwięzi, tak że Go nie poznali”
(Łk 24, 13-16). Ta konwersacja podczas drogi do Emaus
jest wymowną przypowieścią o życiu każdego chrześcijanina.
W sposób szczególny dotyczy dialogu ekumenicznego. Kleofas
i jego towarzysz byli głęboko wstrząśnięci męką ich Mistrza. Byli
rozczarowani: „A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał
wyzwolić Izraela...”(Łk 24, 21a). Wracają do domu załamani,
zranieni na duchu i sercu. I tak idąc dyskutują, powtarzając ciągle
historię, która się wydarzyła, szukając jej sensu. W tę konwersację
włącza się niespodziewanie jakiś nieznany podróżny,
wydaje się być cudzoziemcem, który potrafi zafascynować ich,
kiedy wyjaśnia sens Pisma świętego. Więcej, on ich pociesza
i podprowadza tych dwóch towarzyszy ku głębszemu zrozumieniu
tego, co się wydarzyło, by w końcu odnaleźć pełną wspólnotę
z apostołami. Dialog rozpoczyna proces leczenia. Ich smutne
serca zaczynają płonąć. Ten dialog znajduje chwilę przyjemnego
odpoczynku, kiedy rozpoznają zmartwychwstałego Jezusa przy
łamaniu chleba w domu w Emaus i pomimo że znika zaraz im
z oczu, Pan objawia się w tym eucharystycznym geście i „pozostaje
w ich pamięci”.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: