Drogowskazy współczesnego człowieka i miejsca dialogu ze światem
Abstract
Osoby ludzkie są bytami relatywnymi charakteryzującymi się
powszechną ograniczonością. Gatunek ludzki istnieje tylko na
naszej planecie. Jak dotąd nie zdołaliśmy zasiedlić nawet własnego
systemu słonecznego, choć jest on maleńkim obszarem
naszej galaktyki i pyłkiem we wszechświecie. Także czas trwania
egzystencji człowieka jest bardzo krótki w porównaniu z całą
historią ziemi. Podobnie nieznaczny jest wkład człowieka w rozwój
ziemskiego życia. Wcześniejsze gatunki, jak na przykład dinozaury,
zamieszkiwały tę planetę znacznie dłużej niż my, a inne
istoty żyjące, jak glony, wywarły na nią znacznie większy wpływ
niż ludzie, gdyż wytworzyły atmosferę. Natomiast ludzkość żyjąca
obecnie znajduje się na niebezpiecznej drodze przekształcenia
miejsca zamieszkiwania naszego gatunku w środowisko coraz
bardziej wrogie życiu. Nasz sposób życia stopniowo ogranicza
przestrzeń życiową innych organizmów. Nawet w stosunku do
swych pobratymców człowiek posługuje się często przemocą,
próbując ich sobie podporządkować. Być może w czasach prehistorycznych
istniała ludzkość jako całość, w skali globalnej,
znikła jednak prawie zupełnie w wielkich katastrofach politycznych
minionego wieku1. Kto nie da się omamić jakimiś samowładczymi
ideałami, jak na przykład społeczeństwo bez władzy,
koniec historii, końcowe stadium komunizmu, kapitalistyczna wolność
globalna, musi trzeźwo przyznać, że ludzie stanowią
smutny obraz w całości stworzenia.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: