Piotr Natanek, Ruch Światło-Życie w archidiecezji krakowskiej w latach 1971-1996
Abstract
Wśród wielu powojennych ruchów i stowarzyszeń katolickich,
jeden wpłynął w sposób szczególny na Kościół katolicki w Polsce
doby posoborowej – Ruch Światło-Życie, założony przez charyzmatycznego
duszpasterza, sługę Bożego ks. Franciszka
Blachnickiego. Pierwsze rekolekcje dla ministrantów, nazwane
Oazą Dzieci Bożych, ks. Blachnicki przeprowadził w roku 1954.
Dziewięć lat później (1963) utworzył Oazę Niepokalanej dla
dziewcząt, a w 1968 roku – Oazę Nowego Życia dla młodzieży
męskiej. Oazy Dzieci Bożych, będące zalążkiem Ruchu Światło-
Życie, były rodzajem obozów harcerskich, które służyły nie
tylko wypoczynkowi, ale także formacji. Jej fundamentem była
tajemnica chrztu świętego, czyniącego nas dziećmi Bożymi oraz
codzienna Eucharystia. Każdy oazowy dzień koncentrował się
wokół jednej z tajemnic różańca, przybliżając historię zbawienia.
Nowością było wprowadzenie do praktyki formacyjnej i wychowawczej
tzw. metody przeżyciowej rekolekcji wakacyjnych, która
w pełni rozwinięta została w trakcie oaz Ruchu Światło-Życie.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: