Natoński Bronisław SJ, Jezuici a Uniwersytet Krakowski w XVI wieku, „Klasycy Jezuickiej Historiografii”
Abstract
Prezentowana książka rozpoczyna nową serię wydawniczą,
zatytułowaną: Klasycy Jezuickiej Historiografii. Sam tytuł serii jest
do pewnego stopnia prowokujący, wszak słowo „klasycy” wprowadzało
nas zawsze w wielki świat ludzkiej myśli, którą człowiek
starał się zgłębiać. W tym przypadku owi klasycy wywodzą się
spośród jezuitów, a więc obszar naukowej penetracji jest wyraźnie
zarysowany. Rzecz będzie o tych jezuickich autorach, którzy
faktycznie tworzyli historię przez swe dzieła, na podstawie źródeł
ustnych i pisanych. Te drugie są o tyle ważne, że stają się cennym
dokumentem ludzkiej myśli, która w postaci dzieł ich życia
staje się wartością ponadczasową. Tak też to rozumie wydawca,
pisząc o tej serii: „Będziemy w niej przypominać szczególnie cenne
prace zakonnych historyków dotyczące dziejów kultury polskiej,
które w minionym okresie z różnych racji nie miały szansy
dotrzeć do szerszego odbiorcy” (s. 5). Rzeczą więc godną uwagi
i zgłębiania staje się pierwsza pozycja zainicjowanej serii wydawniczej,
która jest dziełem ks. Bronisława Natońskiego i nosi tytuł
Jezuici a Uniwersytet Krakowski w XVI wieku. Przywołanie tego
autora jako primus inter pares serii stanowi w pewnym sensie
wyznacznik zainicjowanego cyklu wydawniczego.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: