Edytorial
Abstract
Od roku 1989 transformację postkomunistycznej Europy określa
się jako budowę społeczeństwa obywatelskiego w poszczególnych
krajach, wiążącą się z odzyskiwaniem niepodległości,
odtwarzaniem suwerennego państwa, odbudową wspólnoty
politycznej, a nade wszystko z uwrażliwianiem obywatela na
odpowiedzialność za społeczeństwo i dobro wspólne. 50 lat panowania
systemu totalitarnego w Polsce sprawiło, że społeczeństwo
w dużej mierze zatraciło poczucie odpowiedzialności za to,
co stanowiło i stanowi wspólny dorobek wielu pokoleń tego
narodu. Po kilkunastu latach od podjęcia ustrojowych przemian
czas na poważną refleksję nad szeroko rozumianą edukacją
w sferze życia społecznego, na zastanowienie się nad tym, czym
żyje i czym żywi się społeczeństwo, oraz ku czemu pragnie dążyć.
A zatem, również nad tym, jak społeczność ta pojmuje swoje
dobro wspólne i w jaki sposób chce je urzeczywistniać.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: