Postawy przedsiębiorcze młodzieży szkół średnich w świetle badań ankietowych
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest charakterystyka postaw przedsiębiorczych młodzieży szkół średnich. W artykule przedstawiono postawy przedsiębiorcze młodzieży z punktu widzenia ich samooceny, barier i czynników motywujących do otwierania własnej działalności gospodarczej. Przedstawiono wyniki badań zrealizowanych w grupie 600 osób, kształcących się w ostatnich klasach szkół średnich.
PROBLEM i METODY BADAWCZE: Badania przeprowadzono za pomocą ankiety audytoryjnej wśród młodzieży szkół średnich. W badaniach przyjęto kryterium płci, rodzaju szkoły oraz miejsca zamieszkania respondentów. Pytania dotyczyły: (1) oceny postaw przedsiębiorczych, (2) stanu wiedzy w tym zakresie, oraz (3) barier i (4) czynników motywujących uruchamianie działalności gospodarczej.
PROCES WYWODU: Pierwszą cześć artykułu stanowią rozważania wokół definicji pojęcia przedsiębiorczości i postaw przedsiębiorczych. W części empirycznej zawarto wyniki badań przeprowadzonych przez autorki: zbadano wybrane cechy wewnętrzne badanych uczniów, określono intencje przedsiębiorcze młodzieży, a także wskazano bariery i czynniki motywujące rozwój postaw przedsiębiorczych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Postawom przedsiębiorczym uczniów szkół średnich towarzyszy wiele barier i ograniczeń często niejednoznacznych. Gotowość do podjęcia działalności gospodarczej stymulowana jest przez wiele czynników, których działanie podlega określonemu wpływowi przyjętych kryteriów.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Kształtowanie szeroko rozumianych postaw przedsiębiorczych uczniów szkół średnich poprzez dostarczanie odpowiedniej wiedzy powinno skutkować wzrostem postaw przedsiębiorczych i – w konsekwencji - liczby tworzonych przedsiębiorstw. Tendencja ta nie tylko może mieć pozytywny wpływ na wzrost nowych oraz rozwój istniejących przedsiębiorstw otwieranych przez osoby wchodzące na rynek pracy, ale również na rozwój społeczno-gospodarczy w skali lokalnej, regionalnej czy krajowej.References
Casson, M. (1982). The Enterpreneur. The Economic Theory. Totowa New Jersey: Barnes&Noble Books.
Encyklopedia PWN. Pozyskano z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/przedsiebiorczosc;3963281.html (dostęp: 12.12.2017).
GUS. (2017). Aktywność ekonomiczna ludności Polski, I kwartał 2017. Warszawa: GUS.
GUS. (2018). Aktywność ekonomiczna ludności Polski, III kwartał 2017. Warszawa: GUS.
Kosała, M. (2014). Badanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży jako fundament kształtowania postawy odpowiadającej wyzwaniom współczesnego świata. Horyzonty Wychowania, 13(28), 317-340.
Kosała, M. i Pichur, A. (2008). Analiza działań przedsiębiorczych i postrzeganie prowadzenia działalności gospodarczej przez młode pokolenie – wybrane aspekty. Przedsiębiorczość – Edukacja, 4, 357-364.
Łuczka, T. (2007). Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. W: T. Łuczka (red.), Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o współczesnej przedsiębiorczości. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Łuczka, T. i Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27-47.
Małecka, J. (2016). Zatrudnienie i wartość dodana w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce i Unii Europejskiej. Marketing i Zarządzanie, 2(43), 117-129.
Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Poznańska, K. (2014). Przedsiębiorczość akademicka – cechy i znaczenie w gospodarce światowej i polskiej. W: T. Kraśnicka (red.), Innowacyjność współczesnych organizacji. Kierunki i wyniki badań. Część II. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 164-172.
Raport o stanie sektora MSP w Polsce. (2016). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. (2015). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Siemieniak, P. i Łuczka, T. (2016). Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Thompson, E.R. (2009). Individual Entrepreneurial Intent: Construct Clarification and Development of an Internationally Reliable Metric. Entrepreneurship Theory & Practice, 3(33), 669-694.
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(28), 11-32.
Wach, K. (2015). Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej. Przedsiębiorczości i Zarządzanie, t. XVI, z. 7 cz. III: Firmy rodzinne – doświadczenia i perspektywy zarządzania, 25-40.
Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ, 26-38.
Copyright (c) 2019 Teresa Łuczka, Ewa Gano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: