Dobre praktyki w zakresie relacji szkół wyższych z absolwentami w świetle wyników badań empirycznych
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy modeli współpracy szkół wyższych z absolwentami oraz wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie.
PROBLEM i METODY BADAWCZE: Formułujemy następujące tezy badawcze: uczelnie potrzebują relacji z absolwentami; absolwenci potrzebują relacji z uczelnią. Metodę badawczą oparto na analizie wyników badania ankietowego przeprowadzonego online w 28 szkołach wyższych w 19 państwach. Dodatkowym źródłem informacji były studia literaturowe, strony internetowe, diagnoza sytuacji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz doświadczenia autorek, wizytujących w przeszłości niektóre z badanych szkół wyższych.
PROCES WYWODU: Artykuł składa się z czterech części. Pierwsze dwie poświęcone są korzyściom ze współpracy szkół wyższych z absolwentami dla: uczelni i absolwentów. W części trzeciej sygnalizujemy ograniczenia współpracy. Część czwarta zawiera wnioski i rekomendacje.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Szkoły wyższe są świadome korzyści płynących z utrzymywania relacji z absolwentami. Jakość tej współpracy nie jest satysfakcjonująca i niezbędne są działania służące uporządkowaniu tych relacji.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Przedmiot badania koncentruje się na przypadku SGH, z tego względu rekomendacje mają charakter szczegółowy i dotyczą wskazanej uczelni. SGH powinna jasno określić cele i priorytety współpracy z absolwentami. Priorytetem powinno być uporządkowanie tych relacji i nakreślenie pożądanego modelu współpracy. Rekomendujemy, by w długim okresie dążyć do powstania jednej organizacji absolwentów, związanej instytucjonalnie z uczelnią.
References
ALK. Pozyskano z: https://kariera.kozminski.edu.pl/absolwenci/lwy-kozminskiego/laureaci/ (dostęp: 15.02.2018).
Bryła, P., Jurczyk, T. i Domański, T. (2013). Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym – próba typologii. Marketing i Rynek, 4.
Cannon, T. (2015). The importance of the alumni network. Pozyskano z: https://www.redbrickresearch.com/2015/10/29/the-importance-of-the-alumni-network/ (dostęp:12.02.2018).
CERPhi. (2015). An overview of philanthropy in Europe. Pozyskano z: http://efc.issuelab.org/resource/an-overview-of-philanthropy-in-europe.html (dostęp: 12.02.2018).
Coll, G. i Tsao, J. (2005). To give or not to give: Factors determining alumni intent to make donations as a PR outcome. Journalism & Mass Communication Educator, Vol. 59, Issue 4.
Daly, S. (2013). Philanthropy, the new professionals and higher education: the advent of Directors of Development and Alumni Relations. Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 35, No. 1, 21-33.
Diagnoza potrzeb uczelni, studentów i absolwentów w zakresie budowania trwałych relacji uczelnia – student – absolwent opartych na wzajemnej wymianie wiedzy i doświadczenia. (2013). Raport z badania pogłębionego. Warszawa.
Feudi, J.A. i Clifford, P.J. (red.). (2002). Alumni Clubs and Chapters. New York: CASE.
Harrison, W.B. (1995). College Relations and Fund-Raising Expenditures: Influencing the Probability of Alumni Giving to Higher Education. Economics of Education Review, Vol. 14, Issue 1, 73-84.
Hashim, N., Kee, P.Ch. i Rahman, M. (2014). Attempt to Solving Situational Problem of Alumni Employability. Social Behavioral Science, 155, 380-385.
Kamiński, T. (2014). Uczelnie i absolwenci – dobre praktyki. Pozyskano z: http://obywatelenauki.pl/2014/06/uczelnie-i-absolwenci-dobre-praktyki-tekst-tomasza-kaminskiego/ (dostęp: 12.02.2018).
Levine, W. (2008). Communications and alumni relations: What is the correlation between an institution’s communications vehicles and alumni annual giving? International Journal of Educational Advancement, Vol. 8, Issue 3/4, 176-197.
Łazorko, K. (2016). Działania marketingowe ukierunkowane na absolwentów uczelni wyższych w Polsce – diagnoza głównych problemów. Handel Wewnętrzny. 2(361), 280-290.
Meer, J. i Rosen, H.S. (2012). Does Generousity bedget Generousity? Alumni giving and undergraduate financial aid. Economics of Education Review, 31.
Muller, S. (1986). The Definition and Philosophy of Institutional Advancement. W: A.W. Rowland (red.), Handbook on Institutional Advancement, 2nd ed., San Francisco: Jossey-Bass.
Parsons, P. i Wethington D. (1996). Fund-raising appeals to alumni: Two experiments. Journalism & Mass Communication Educator, Vol. 52, Issue 1.
SGH. Pozyskano z: http://uczelnia.sgh.waw.pl/pl/muzeum/zbiory/absolwenci/Strony/default.aspx (dostęp: 15.02.2018).
Stevick, T.R. (2010). Integrating Development, Alumni Relations, and Marketing for Fundraising Success. New Directions For Higher Education, Vol. 2010, Issue 149, 57-64.
Studiuj praktycznie. (2018). Pozyskano z: http://firma.sgh.waw.pl/pl/sp/Strony/default.aspx (dostęp:
02.2018).
Tett, G. (2012). Charity begins with a tax break. Financial Times, May 12. Pozyskano z: https://www.ft.com/content/3b2b3bb2-9a3d-11e1-aa6d-00144feabdc0 (dostęp: 12.03.2018).
The Importance of Alumni Relations. (2013). Pozyskano z: http://www.supportingeducation.org/2013/01/10/importance-alumni-relations/ (dostęp: 12.03.2018).
UEK. Pozyskano z: http://uek.krakow.pl/pl/absolwenci/znani-absolwenci.html (dostęp: 15.02.2018).
UEK. Pozyskano z: https://absolwent.umk.pl/o_absolwentach (dostęp: 15.02.2018).
Copyright (c) 2019 Andżelika Kuźnar, Joanna Żukowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: