Przedsiębiorczość uczelni w kontekście zmian Ustawy o szkolnictwie wyższym (Ustawa 2.0)
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem pracy jest odpowiedź na pytanie, w jakim kierunku będzie zmieniał się model uniwersytetu przedsiębiorczego w kontekście proponowanych zmian legislacyjnych (Ustawa 2.0)?
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem naukowym jest określenie kierunku modyfikacji modelu uczelni w wyniku proponowanych zmian legislacyjnych.
PROCES WYWODU: W artykule zastosowano metodę analizy dokumentów i literatury w powyższym zakresie. Praca zawiera charakterystykę przyczyn i ograniczeń funkcjonowania modelu przedsiębiorczego w polskich uczelniach. Następnie skoncentrowano się na konsekwencjach zmian legislacyjnych od 2011 r. i analizie propozycji do zmian w ustawie (Ustawa 2.0). W końcowej części podjęta została próba określenia kierunku zmian modelu uczelni w Polsce.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W wyniku przeprowadzonej analizy uwidacznia się tendencja do dalszej koncentracji na modelu przedsiębiorczym uczelni z większym zróżnicowaniem zadań ze względu na odmienne profile szkół wyższych. Przedsiębiorczość uczelni w Polsce w dalszym ciągu dotyczyć będzie zarówno działalności naukowej, jak i dydaktycznej.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Propozycje do zmian w Ustawie 2.0 uwidaczniają zwiększony nacisk i wymagania związane z działalnością naukową uczelni. Dostrzegalna jest również potrzeba zmian strukturalnych w szkołach wyższych. Wszystko to stanowić będzie duże wyzwanie dla szkolnictwa wyższego i jego pracowników po wprowadzeniu znowelizowanej Ustawy o szkolnictwie wyższym.
References
BBauman, Z. (2012). O edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Cichoń, S. (2013). Szkoła wyższa jako nowoczesna organizacja. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(61),139-154.
Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Fabryki dyplomów czy uniwersitas? O nadwiślańskiej wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ćwikliński, A. (2014). Edukacja akademicka. Między oczekiwaniami a rzeczywistością. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jasiński, A.H. (2016). Polski uniwersytet na drodze do uniwersytetu przedsiębiorczego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 4(210), 469-486.
Kwiek, M. (2018). Ustawa 2.0 a mierzalność i porównywalność osiągnięć naukowych. Nauka, 1, 65-86.
Kwiek, M., Antonowicz, D., Brdulak, J., Hulicka M., Jędrzejewski, T., Kowalski, R., Kulczycki, E., Szadkowski, K., Szot, A. i Wolszczak-Derkacz, J. (2016). Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pląsek, R. (2016). Szkolnictwo wyższe – między utopijną wizją a rzeczywistością. W: J. Gromysz i R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 175-183.
Prokou, E. (2008). The Emphasis on Employability and the Changing Role of the University in Europe. Higher Education in Europe, Vol. 33, No. 4, December, 387-394.
Sułkowski, Ł. (2016.) Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
http://www.nauka.gov.pl/ustawa-2-0-informacje (dostęp: 02.01.2017)
http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2016_06 (dostęp:
01.2017).
http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal.2016_06 (dostęp:
01.2017).
Copyright (c) 2019 Danuta Wiśniewska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: