Kształcenie postaw uczniów wobec rozwoju globalnego
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ukazanie postaw uczniów szkoły średniej (przyszłych maturzystów) wobec wybranych zagadnień związanych z problematyką współczesnych wyzwań rozwoju globalnego (w tym antyglobalizmu i alterglobalizmu) w kontekście szeroko pojętych stosunków międzynarodowych.
PROBLEM i METODY BADAWCZE: Podstawowymi problemami badawczymi poddanymi analizie w publikacji są poziom znajomości przez ankietowane osoby tematyki rozwoju globalnego oraz możliwe postawy wobec wyzwań, jakie niosą procesy globalizacji. W opracowaniu dokonano analizy wybranej literatury przedmiotu w przedmiotowym zakresie, a przyjętą metodą badawczą była ankieta składająca się z 10 pytań wielokrotnego wyboru. Autor w sposób szczegółowo omówił uzyskane odpowiedzi i podzielił się przemyśleniami związanymi z percepcją maturzystów w analizowanym zakresie.
PROCES WYWODU: Zdaniem autora artykułu wysoki poziom wiedzy uczniów o otaczającym ich świecie, znajomość współczesnych wyzwań globalizacji i rozwoju stosunków międzynarodowych może skutkować wybieraniem dalszego sprecyzowanego tematycznie modelu kształcenia, podejmowaniem w przyszłości prób rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości oraz kreowaniem określonych postaw konsumenckich.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Bazując na podstawie wyników 48 ankiet (dwie klasy maturalne) autor stwierdził, iż poziom wiedzy uczniów ostatnich klas liceum w analizowanych zakresie jest na stosunkowo wysokim poziomie. Niewielka tylko część maturzystów nie spotkała się z zagadnieniami dotyczącymi antyglobalizmu i alterglobalizmu.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Zdaniem autora część badanych maturzystów może wybrać studia ekonomiczne, a w przyszłości prezentować postawy przedsiębiorcze. Warto do programu nauczania wprowadzić więcej tematyki związanej ze świadomym budowaniem postaw konsumenckich.
References
Bakan, J. (2006). Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą. Warszawa: Wydawnictwo Lepszy Świat.
Bauman, Z. (2000). Globalizacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Borowiec, M. i Rachwał, T. (2011). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 321-332.
Bourguignon, F. (2017). The globalization of inequality. Princeton: Princeton University Press.
Czerniawska, M. (2010). Kolektywizm versus indywidualizm – zmiany wartości i postaw młodzieży w okresie przeobrażeń ustrojowych. Studium interdyscyplinarne. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.
Ćwikliński, A. (2005). Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji systemowej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Dreher, A. (2006). Does Globalization Affect Growth? Empirical Evidence from a New Index of Globalization. Applied Economics, 10, 1091-1110.
Flejterski, S. (2011). Proglobaliści, antyglobaliści i alterglobaliści. Spojrzenie z punktu widzenia zarządzania finansami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, 38, 243-254.
Gawor, L. (2006). Antyglobalizm, alterglobalizm i filozofia zrównoważonego rozwoju jako globalizacyjne alternatywy. Problemy Ekorozwoju, 1(1), 41-48.
Kowalik, T. (2011). Kryzys systemu w perspektywie alterglobalizmu. W: G.W. Kołodko (red.), Globalizacja,
kryzys i co dalej. Warszawa: Poltext, 61.
Kukla, D. (2009). Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 18, 59-72.
Liberska, B. (2002). Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania. Warszawa: PWE.
Łączek, T. (2016). Sukces życiowy młodzieży w zglobalizowanym świecie. W: V. Tanaś i W. Welskop
(red.), Edukacja w zglobalizowanym świecie. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, 315-323.
Maciejewski, G. (2015). Młodzi konsumenci wobec globalnych trendów w konsumpcji. Marketing i Rynek, 2 (CD), 166-167.
Marciniak, M. (2011). Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej – perspektywa Baumanowska. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Michałowska, D.A. (2013). Wartości w świecie edukacji na początku XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Micklethwait, J. i Wooldridge, A. (2003). Czas przyszły doskonały: wyzwania i ukryte obietnice globalizacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Porter, M.E. (2006). Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Reykowski, J. (1992). Kolektywizm i indywidualizm jako kategorie opisu zmian społecznych. Przegląd Psychologiczny, 35, 147-171.
Senejko, A. i Łoś, Z. (2017). Postawy wobec globalizacji a style tożsamości. Roczniki Psychologiczne/Annals of Psychology, 19(2), 297-314.
Stiglitz, J.E. (2002). Globalization and its discontents. New York: Norton.
Stiglitz, J.E. (2004). Globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczęsny, W.W. (2001). Edukacja moralna. Logos. Antropos. Praksis. Etos. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Szymański, M.J. (2007). Pedagogika emancypacyjna – szanse i bariery. W: E. Rogalski (red.), Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce. Białystok: Wydawnictwo NWSP, 45-53.
Zorska, A. (1998). Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej. Warszawa: PWN.
Zysk, W. (2014). Sprawiedliwość i odpowiedzialność w działalności przedsiębiorstw – pokryzysowe next steps. Prakseologia, 156, 107-133.
Zysk, W. (2016). Sprawiedliwy handel międzynarodowy – nowa umowa społeczna. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 3(81), 311-321.
Zysk, W. (2017). Trends in the Area of Responsibility and Justice in the Activities of Enterprises: Implications for the V4 Countries. Proceedings of the 5th International Conference Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability 25-26 May. Prague, 1155-1165.
Copyright (c) 2019 Wojciech Zysk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: