Rozwój kapitału ludzkiego poprzez działania przedsiębiorcze: znaczenie przedsiębiorczości akademickiej
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza wpływu realizacji działań przedsiębiorczych w środowisku akademickim na podnoszenie jakości kapitału ludzkiego
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem sformułowano następująco: jakie kompetencje są nabywane w ramach realizacji przedsięwzięcia akademickiego? Przeprowadzoną analizę oparto na wynikach jakościowych badań empirycznych 52 przedsiębiorstw wywodzących się ze środowiska akademickiego.
PROCES WYWODU: Realizacja przedsięwzięcia akademickiego, a w szczególności przechodzenie na poszczególne etapy jego rozwoju, związana jest z pozyskaniem szeregu kompetencji. Zostały one zidentyfikowane na podstawie wykorzystaniu modelu zakładającego pięć etapów rozwoju przedsięwzięcia.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza wykazała możliwość powiązania procesu realizacji przedsięwzięcia akademickiego z procesem rozwoju kapitału ludzkiego. Uwidoczniono, iż w wyniku realizacji procesu przedsiębiorczego zmianie ulegają wszystkie komponenty kapitału ludzkiego zaangażowanego w ten proces: wiedza, umiejętności oraz zdolności.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Niezależnie od powodzenia akademickiego przedsięwzięcia biznesowego jego realizacja powoduje wzbogacenie kapitału ludzkiego. Im więcej etapów rozwoju przejdą przedsięwzięcia, tym bogatszy wachlarz kompetencji zostanie wykształcony, gdyż każdy kolejny z nich wymaga określonego, odmiennego niż etapy poprzednie zestawu cech.
References
Afiouni, F. (2013). Human capital management: a new name for HRM? International Journal of Learning and Intellectual Capital, 10(1), 18-34.
Alvarez, S.A. i Buzenitz, L.W. (2001). The entrepreneurship of resource-based theory. Journal of Management, 27(12), 755-775.
Amaral, A.M., Baptista, R. i Lima, F. (2011). Serial entrepreneurship: The impact of human capital on time to re-entry. Small Business Economics, 37(1), 1-21.
Banerski, G., Gryzik, A., Matusiak, K.B., Mażewska, M. i Stawasz, E. (2009). Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin-off, spin-out) – zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi. Raport z badań. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Baptista, R., Karaöz, M. i Mendonça, J. (2014).The impact of human capital on the early success of necessity versus opportunity-based entrepreneurs. Small Business Economics, 42(4), 831-847.
Barro, R. (2001). Human Capital and Growth. American Economic Review, 91, 2-17.
Cichy, K. i Malaga, K. (2007). Kapitał ludzki w modelach i teorii wzrostu gospodarczego. W: M. Herbst (red.), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
European Trend Chart on Innovation, Policy Benchmarking Workshop. (2002). The changing role of public support to academic spin-off’s, Conclusions.
Global Entrepreneurship Monitor: National Entrepreneurship Assessment – United States of America. (1999). Kansas City: Kauffman Centre for Entrepreneurial Leadership.
Gries, T. i Naudé, W.A. (2011). Entrepreneurship and human development: A capability approach. Journal of Public Economics, 3(1), 216-224.
Lundvall, B.-Å. (1992). National systems of innovation: towards a theory of innovation and interactive learning. London: Pinter.
Lynn, G.S., Morone, J.G. i Paulson, A.S. (1996). Marketing and discontinuous innovation: The probe and learn process. California Management Review, 38(3), 8-37.
Łobacz, K. (2012). Koncepcja oceny procesu komercjalizacji przedsięwzięć gospodarczych w akademickich inkubatorach przedsiębiorczości. Rozprawa doktorska, maszynopis powielony. Szczecin.
Matusiak, K.B. (2006). Rozwój systemów wsparcia przedsiębiorczości – przesłanki, polityka i instytucje. Radom–Łódź: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Mazzarol, T. (2011). Entrepreneurship and innovation. Readings and cases. Second ed., Prahran, Victoria: Tilde University Press.
Nelson, R. i Winter, S. (1977). An evolutionary theory of economic change. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Oppenheim, A.N. (2004). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Rappert, B., Webster A. i Charles D. (1999). Making sense of diversity and reluctance: academic-industrial relations and intellectual property. Research Policy, 28(9), 873-890.
Rasca, L. (2017). Human resources challenges for the 21st century. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 11(1), 475-481.
Sagar, A. i Zwaan, B. van der (2006). Technological innovation in the energy sector: R&D, deployment and learning by doing. Energy Policy, 34, 2001-2008.
Stam, E., Audretsch, D.B. i Meijaard, J. (2008). Renascent entrepreneurship. Journal of Evolutionary Economics, 18, 493-507.
Unger, J.M., Rauch, R., Frese, M. i Rosenbusch, N. (2011). Human capital and entrepreneurial success: a meta-analytical review. Journal of Business Venturing, 26(3), 341-358.
Walker, J.W. (2001). Human capital: beyond HR? HR. Human Resource Planning, 24(2), 4-5.
Yin, R.K. (1989). Case study research: design and methods. London: Sage Publications.
Copyright (c) 2018 Katarzyna Łobacz, Paweł Głodek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: